ABC vadbe: Uživati svobodo

Tek je zasvojljiva oblika gibanja. To dokazuje cela vrsta tistih, ki so se imeli za antišportnike – ali kaj takega sploh res obstaja? –, ko so pretekli prvi kilometer skupaj in uspešno opravili s prvo desetko, pa so ugotovili, da jim brez teka ni več živeti. Že naslednjič marsikdo uspešno premaga polmaraton. Več kot dva tisoč Slovencev vsako leto preteče tudi maraton. Za mnoge pa se celo zdi, da meja sploh ni – ko opravijo z maratonom, si želijo teči še dlje. In so pri tem tudi uspešni.

Pravijo tudi, da je tek naravna oblika gibanja. Že mogoče, a obenem je tudi naporen, še posebej za zaposlene rekreativne športnike z družinami in drugimi obveznostmi, zaradi katerih je lahko dan hitro odločno prekratek. Vrhunski športniki poskušajo vsako minuto, ko ne trenirajo, izkoristiti za počitek, medtem ko ljubiteljski tekači tega časa nimamo. Že zaradi tega smo precej bolj dovzetni za poškodbe. Pogosto tudi pozabljamo, da vrhunski tekači ure in ure treninga posvetijo drugačnim vadbenim vsebinam, ki so morda res manj zabavne kot tek, a so za napredek in boljši rezultat obvezne.

Zato se velja po vrhunskih športnikih zgledovati v vseh elementih športne vadbe. Razen seveda v količini treninga. Za mnoge je počitek žal še bolj naporen kot tek, a to je napačno razmišljanje, saj dejansko napredujemo med počitkom – in ne med naporno vadbo, ko telo izpostavljamo stresu (lahko pa ob tem spočijemo glavo, a to je že druga zgodba). Ob počitku in zdravi prehrani sta pomembni tudi dodatna vadba za enakomerno krepitev celotnega telesa in ustrezna skrb za sanacijo poškodb, ki so žal sestavni del tega športa. Zato smo velik del posebne izdaje revije Tekac.si posvetili tisti vadbi, zaradi katere boste postali boljši in bolj zdrav tekač, čeprav ne boste tekli.

Med fotografiranjem vaj za moč, stabilizacijo in ravnotežje se je v centru Fitzone še enkrat potrdilo, da je tudi takšna vadba lahko zabavna. Obenem pa sploh ni preveč zamudna – vse vaje lahko z le nekaj ne predragimi rekviziti opravite tudi doma. Vsekakor pa je bolje odteči kakšen kilometer manj in ta čas posvetiti vadbenim vsebinam, zaradi katerih boste lahko tekli več, hitreje in varneje.

Pa še zadnja modrost o teku: tek je svobodna oblika gibanja. Res je, a predpogoj za svobodo v teku je zdravje, pogoj pa dobra pripravljenost. S poškodovano ahilovo tetivo, desetimi kilogrami preveč in slabotnimi mišicami hitro postanemo ujetniki prevelikih ambicij in vsak korak se zdi kot prisilna tlaka. Tako pač je: svoboda ne pride sama od sebe. Ne pravimo, da je vadba nezahtevno opravilo. Trdimo pa, da je zabavna! Vse preostalo, zdravje, lepo izoblikovano telo, samozavest, dobra družba in rezultati, je le posledica zabave v gibanju.

Predpogoj za svobodo v teku je zdravje, pogoj pa dobra pripravljenost. S poškodovano ahilovo tetivo, desetimi kilogrami preveč in slabotnimi mišicami hitro postanemo ujetniki prevelikih ambicij in vsak korak se zdi kot prisilna tlaka.

uvodnik v ABC vadbe, posebni izdaji revije Tekac.si

Prejšnja objava Naslednja objava

8 komentarjev

  • Odgovori Seamus 21. 3. 2017 at 18:37

    In po poškodbi se ne sme zaupati našemu zastonj zdravstvenu sistemu, temveč jih je potrebno sanirati na lastne stroške!

  • Odgovori Matej Zalar 21. 3. 2017 at 19:35

    Ja poglej, sam si si kriv, kaj pa skrbiš za preventivo (in na dolgi rok manjše zdravstvene izdatke) z rekreacijo 🙂

    “Počivajte 14 dni,” ti bodo svetovali.

  • Odgovori filmoljub 22. 3. 2017 at 5:39

    Jaz vsakokrat bentim med tisto radijsko reklamo: “Naredite nekaj za svoje zdravje, razstrupite se! Liverin forte krepi jetra in obnavlja zdravje.” Z drugimi besedmi: živite zdravo, kupite naše tablete in se napolnite s kemikalijami! 😆 Za crknit.

  • Odgovori Aleš 22. 3. 2017 at 9:39

    Čeprav sem sam strasten in navdušen takač, ki se o teku izobražujem, ob vsaki priliki, ki se mi ponudi, moram povedati, da sem mnenja, da človeško telu niti slučanjo ni bilo ustvarjeno za tek, vsaj na daljše proge ne, je pa veščina, ki se je da naučiti. Zato sem vesel, da si v blogu dal veliko povdarka na vajah za moč, stabilizacijo, ravnotežje telesa, ki so predpogoj za uspešen tek. Sam bi tu omenil še pravilno tehniko teka in pa obvezne vaje za raztezanje. Včasih pa dobim občutek, da imajo več koristi od teka proizvajalci tekaških copat (za pronatorje, supinatorje in podobne neumnosti), proizvajalci krem in sprejev za celjenje tekaških poškodb, kvazi tekaški trenerji pa fizioterapevti in še in še bi lahko našteval, kot pa sami ljudje, ki se trudijo teči samo zato, da bi bili ˝in˝. Zadnja leta pa vse več časa kot teku namenjam hribolazenju, saj sem ugotovil, da mi je telo pri tem bolj hvaležno in tudi občutek svobode v gibanju pri tem ni nič manjši. lp

  • Odgovori Matej Zalar 23. 3. 2017 at 8:55

    Tek je sicer naravno gibanje, a tudi jaz trdim, da človek ni bil ustvarjen za tek. Seveda je pogosto tekel, ampak samo, če je moral bežati, loviti ali se mu je mudilo. In včasih se ljudem sploh ni mudilo.

    Je pa res, da verjetno človek tudi ni bil ustvarjen za kolesarjenje.

    Vse to počnemo zato, ker nas zabava. In seveda zato, ker nam rečejo, da je kul. Ampak kdor teče samo zato, ker je kul ali kljub temu, da se ne zabava, bo slej ko prej obupal ali staknil poškodbo.

  • Odgovori Spam 23. 3. 2017 at 16:55

    @Matej
    Tudi nismo ustvarjeni, da bi jedli z jedilnom priborom, gledali televizijo oz. živimo življenja za katera nismo bili ustvarjeni. Tarahumara so pa živ dokaz, da se telo prilagodi. Na podlagi tega bi celo lahko – brez problema zagovarjal s popolnimi argumenti, da smo ustvarjeni za tek.

    @Ales
    Pronacija ali uplinacija je za nekatere neumnost. Za druge, ki imajo enak miselni vzorec so pa to ABS in varnostni pasovi…

    • Odgovori Aleš Š. 24. 3. 2017 at 15:23

      @SPAM
      Očitno se strinjava, da se ne strinjava in tudi tako je ok. lp

    Komentiraj