Amsterdamski bluz

Med mesta, ki so drugačna od vseh ostalih, ne štejem Pariza, Bratislave ali Rima, niti Benetk, ki so nekakšno muzejsko zabavišče. Drugačni od vseh ostalih so Berlin, Düsseldorf, London in New York. In Amsterdam.

publishwall_1408019671_5519893

Brez dvoma je bilo v veliko pomoč, da smo se po mestu klatili z Bokijem, ki tam živi že nekaj let, in brez dvoma je bilo vzdušje še malo bolj noro zaradi fuzbala.

publishwall_1408019672_1133647

Ste vedeli, da Vipavi pravijo slovenske Benetke? Pa Piranu male Benetke? Severne Benetke pa pravijo Bruggeju, Stockholmu, Sankt Peterburgu in seveda tudi Amsterdamu. Trapasto.

publishwall_1408019672_4949216

Čeprav na trenutke dejansko spominja na Benetke.

publishwall_1408019673_5290328

Amsterdamu pravijo tudi najbolj kolesarsko mesto. To je res. Bicikle s torpedo bremzo, ki niso bili videti kot prvi turistični nateg, sva rentala za 6,5 evra dnevno, plačal sem še zavarovanje za 2 evra dnevno, za kar mi je zdaj blazno žal, prekolesarili smo pa po mojem vsaj 150 kilometrov. Odlični bicikli, mogoče z za udobno križarjenje čez mostove malo pretežkim prenosom.

publishwall_1408019674_6209176

Prometna ureditev je precej hektična, v glavnem pa imajo kolesarji prednost in po mojih izkušnjah so tudi precej nesramni. V prometni paniki v času popoldanske konice na glavnem trgu se na isti površini znajdejo tramvaji, avtomobili, mopedi, kolesarji in priložnostni pešci. Kaos, kakršnega imam najraje, je pa res, da se prišlek kar težko znajde. Okoli kanalov velja neke vrste prednost hitrejšega, nikakor pa ne močnejšega. Če si prednost slučajno izbori avto, kolesar s pestjo boksa v zrak, podobno kot kakšen Italijan.

publishwall_1408019674_5335129

Tako živijo tisti, ki imajo denar – ali pa so v Amsterdamu že od nekdaj.

publishwall_1408019675_4106760

Pročelja so nagnjena naprej, proti ulici. Bojda zato, da so s škripci lažje dvigovali težke predmete.

publishwall_1408019676_4910774

To menda prav pride še danes.

publishwall_1408019676_4082383

Še bolj nobel je življenje na barkah. S hišnimi številkami.

publishwall_1408019677_6349164

Še po več dneh sem se v zmedi na videz enakih kanalov in tudi v resnici praktično enakih mostov kar težko znašel, ena od opornih točk pa so bila nekdanja mestna vrata, Munttoren. Na drugi strani Amstla je cvetlična tržnica (na tretji fotografiji desno), ki me ni zanimala niti malo. Ker mi je Boki iz Amsterdama ravno danes prinesel deset čebulic, pa bom začel novembra vrtnarit.

publishwall_1408019678_7444969

In še ena vrata, kjer so leta 1618 uredili tehtnico, da bi razbremenili dotlej edino, ki je stala na trgu Dam. Za vso robo, težjo od 50 funtov (slabih 23 kilogramov), ki so jo trgovci pripeljali v mesto, je bilo obvezno tehtanje, ne vem zakaj, vem pa, kdo je pobral strošek tehtanja. Mesto. Zanimiva atrakcija je morala biti tudi preverjanje trpežnosti uvoženih sider: dvignili so jih visoko nad trg in spustili na tla. Če je crash test preživel, so ga lahko uporabljali. Birokracija je bila včasih preprosta in brez dvoma tudi bolj zabavna.

publishwall_1408019679_3204935

Ne vem, kako je z dvižnimi mostovi. Je treba dvigovanje plačat? Vem samo, da ga po Murphyju dvignejo točno takrat, ko hočeš čez. In ko se ulije. Morala bi si pogledat še Magere Brug, ampak do tja nisva prišla.

publishwall_1408019679_1624938

Če smo že pri infrastrukturi: s takimi žerjavi so z ladij dvigovali robo.

publishwall_1408019680_2363967

Cafe Winkel – najboljša jabolčna pita v mestu. Tudi cigoti so fajn igrali.

publishwall_1408019681_7672590

Zraven je tržnica kjer prodajajo vse. Vse.

publishwall_1408019681_7695208

Strežba v pivnicah je razred zase in človek nikdar ne ve, ali bo natakar pivo prinesel k mizi oziroma ali bo sploh prišel po naročilo. Praviloma so samopostrežne, v najboljšem primeru pa točaj pir postavi na šank v bližino mize in ne naravnost pred pipo. V pivnici lahko sediš pol ure, pa te točaj ne bo niti pogledal, ker mu je popolnoma vseeno. Simpatično. Tudi trgovine so več zaprte kakor odprte in sploh ne vem, kdaj imajo ljudje čas nakupovat. Ob devetih zjutraj je večina trgovin na glavni nakupovalni ulici še zaprta. Popoldne jih zaprejo ob šestih.

publishwall_1408019682_9536269

Kot vidim, je dlje odprt šoping center Magna Plaza, ampak spet kompliciranje: ob ponedeljkih od 11h do 19h, od torka do sobote od 10h do 19h, razen v četrtek, ko je odprto do 21h, ob nedeljah pa od 12h do 19h. Nekoč je bila to pošta.

publishwall_1408019683_5248248

 Pa še tri fotografije kar tako.

publishwall_1408019683_6859275publishwall_1408019684_4884975 publishwall_1408019685_9070749

Verjetno vas zanima, ali smo kadili travo, jedli gobe in seksali za 40 evrov?

Prejšnja objava Naslednja objava

11 komentarjev

  • Odgovori Rado K. 15. 8. 2014 at 7:32

    No,
    poročilo iz rdečo osvetljene ulice vsekakor manjka. Se sveža roba še ponuja v izložbah?

  • Odgovori Simon 15. 8. 2014 at 9:17

    Trgovine so bolj odprte ponoči, takrat je v mestu skoraj še bolj živahno kot podnevi.

    Ne vem če je življenje na barki cool. Tam po moje živi najnižji razred. Celo življenje živeti na vodi po moje ni zdravo. Valovanje, vibracije, vlaga,…

    Tiste kavle gor na hišah imajo za dvigovanje pohištva in drugih stvari, kadar se selijo. Ker so hiše ozke pač po štengah ne gre.

    Kar se tiče kolesarskih stez so pa res fantastične. Še posebej medkrajevne. Mesta so povezana z njimi kot z avtocestami. To je še za Evropo odlično, za Slovenijo pa itak znanstvena fantastika.

    @Rado.K: Samo rdečo ulico bi chef sicer lahko slikal, a razen mase ljudi ponoči in praznine podnevi, ne bi kaj zanimivega ujel. Tisto robo, ki se ponuja v izložbah pa je prepovedano fotografirati.

  • Odgovori miran 15. 8. 2014 at 12:03

    Mene je najbolj fasciniralo ogromno število koles. Prišli smo z vlakom in tam pred postajo imajo ogromno večnadstropno parkirno hišo za kolesa. 😮

  • Odgovori Matej Zalar 15. 8. 2014 at 12:09

    @Rado: Ne, mi pa na take kraje ne hodimo 🙂

    @Miran: Kolesa so dejansko znak višje ravni razvitosti. Če se boš v Sloveniji v službo na drugi konec Ljubljane pripeljal z biciklom (ali z avtobusom), te bodo gledali kot vesoljca.

  • Odgovori en odvec 15. 8. 2014 at 12:24

    Fotr se red poheca, kako so v 60ih pravili, da se nihče več ne bo vozil z avti, kaj šele s kolesi, temveč bo imel vsak svojo letalo ali helikopter.
    Danes je pa znak razvitosti kolesarska mreža in javni promet 🙂

  • Odgovori filmoljub 15. 8. 2014 at 13:19

    Verjetno vas zanima, ali smo kadili travo, jedli gobe in seksali za 40 evrov?

    No ja. 🙂 Pa tudi, ali ima recimo Van Gogh tam svoj muzej ali hišo, kjer je živel? Pa Rembrandt? Kaj pa je z Ano Frank, se da kaj videti?

  • Odgovori Matej Zalar 15. 8. 2014 at 13:59

    @filmoljub: Nekaj sem slišal o tem, ja 🙂 Mislim tudi, da sem videl vrsto pred hišo Ane Frank in bila je tako dolg,a da bi lahko med čakanjem prebral celo knjigo. Kar se muzejev tiče, sem bil samo v pomorskem (ladijskem, ladijskega prometa? kaj vem). In ni mi žal.

    @en odvec: Ja, pa tudi k naravi se čedalje bolj vračamo. Če smao pomislim, da se je ljudem pred dvajsetimi leti skoraj nobel zdelo, da bomo jedli samo še tablete in praške … no, nekateri s tovrstnimi nategi danes dobro služijo, v glavnem pa se govori o vrtičkarstvu ipd.

  • Odgovori Rado K. 15. 8. 2014 at 18:11

    “@Rado: Ne, mi pa na take kraje ne hodimo :)”

    Jasno da ne, zaradi svoj potreb. Sem imel v mislih zgolj zaradi splošne izobrazbe.

    Simon,
    bil sem dvakrat tam. Prvič v osemdesetih, ko ji bilo še zelo živahno in drugič sredi devetdesetih, ko je bila zaradi aidsa precej manjša ponudba.
    Zanima me kako je zdaj?

  • Odgovori miran 16. 8. 2014 at 19:16

    Ja, mene tudi debelo gledajo, kadar se pripeljem s kolesom v službo (3km, 8 minut). Ampak ne kot vesoljca, bolj pomilovalno, češ kot da sem ubog na umu ali kaj. Resno, v naših krajih se večini ljudi iskreno smiliš, če se moraš s kolesom peljat.

  • Odgovori Matej Zalar 16. 8. 2014 at 23:42

    @Rado: Kaj pa če moja mama tole bere?

    @miran: Predstavljam si, da je na vašem koncu res še huje. 3km? O, revež… Morda celo pozimi?

  • Odgovori en odvec 17. 8. 2014 at 16:34

    @miran: Sam si res revež. To se gre peš! 😀

  • Komentiraj