Cent na cent … cesta

Vsaka gospodinja se zaveda, da bo morala zaradi nižjega družinskega proračuna bodisi bolj varčevati bodisi poiskati dodatno službo, za kar je pripravljena potrpeti slabo kakovost življenja. Zanimivo je, da tega ne razume na makroekonomski ravni. To je deloma posledica prepričanja, da mora država poskrbeti za vse in da ima povsem dovolj denarja, saj da plačujemo davke. To bi moralo biti res, a žal ni. Razlogi za to tesno prepleteni s političnimi interesi, ki jim naseda dobršen del javnosti. Bolj kot odgovorno upravljanje države, ljudstvo zanimajo ideološke teme, pri čemer nimam v mislih samo stare delitve na rdeče in črne, ampak praktične dileme glede praktično vseh družbenih pojavov, sprememb zakonov ali vodenja institucij. Tako nas, bolj kot način upravljanja neke institucije, zanima plača upravitelja.

Denar medtem odteka in zaradi pomanjkanja nadzora, za kar odgovornost nosijo tudi servilni mediji, prihaja do nelogičnih anomalij kot je ta, da država večino sredstev iz naslova letnih dajatev za uporabo vozil v cestnem prometu – cestne takse, ki jo plačamo ob registraciji vozila – leta in leta namenja razvoju železniške infrastrukture (ponavljam: letne dajatve za uporabo vozil v cestnem prometu namenja razvoju železniške infrastrukture). Ob to se v letih, ko so ceste naglo propadale, niso obregnile niti opozicije niti mediji, Direkcija RS za ceste pa s pompozno novinarsko konferenco šele, ko je bilo že prepozno. V naslednjih dveh letih se, razen kozmetičnih popravkov v zvezi z razdelitvijo vlaganja teh dajatev v železniško in cestno infrastrukturo ni zgodilo nič.

Ceste so naglo propadale in danes mostovi niso več varni za tovorni ali dvosmerni promet. Ljudje zaradi tega izgubljajo ure in ure časa ter litre goriva, v zrak po nepotrebnem izpuščajo kilograme odvečnega ogljikovega dioksida, infrastrukturni minister pa lahkotno, kot da to ne bi bilo skregano z zdravim razumom, razlaga, da se del letnih dajatev za uporabo vozil v cestnem prometu namenja razvoju železniške infrastrukture. Pri tem nikomur ne pade na misel niti, da bi povprašal o konkretnih vložkih v železnico.

Takšne nelogičnosti seveda niso krivda uporabnikov cest, ki točijo gorivo, so pa njihova velika težava. Zato, da se lahko vozijo po cestah, državi najprej plačajo cestno takso, potem trošarino na gorivo in DDV na gorivo, navsezadnje pa bodo morali plačevati še infrastrukturni cent, ki bo v resnici vreden 3 cente naslednje leto, 6 in 2008 že 9 centov. Voznik, ki s povprečno porabo 7 litrov na 100 kilometrov prevozi 15.000 kilometrov, bo za cestno infrastrukturo leta 2016 plačal dodatnih dobrih 30 evrov, leta 2018 pa že dobrih 90 evrov. V naslednjih šestih letih naj bi tako delež slabih oziroma zelo slabih cest zmanjšali iz zdajšnjih 75 % na 50 %.

To so razmere, v katerih živimo. Povprečen voznik bo v šestih letih – ob cestni taksi in vseh drugih dajatvah – državi skupaj plačal 360 evrov, ob tem pa se bo polovico časa še vedno vozil po dotrajanih cestah, kar mu bo povzročalo dodatne stroške zaradi popravil avtomobila.

Ljudstvo se zdaj priduša, da je bencinski cent nova kraja. To ni čisto res. Kraja je pretakanje dajatev za uporabo vozil v cestnem prometu v železnico. Bencinski cent je dodatna obremenitev na predlog vlade, ki je obljubljala, da ne bo uvajala novih dajatev, a je verjetno tudi edina možna rešitev, da ceste ne bodo dokončno propadle. Seveda pa moramo zahtevati, da bodo ta sredstva res namenjena obnovi cest. Bencinski cent je eden od dokazov, da je država že obubožala.

Prejšnja objava Naslednja objava

9 komentarjev

  • Odgovori Seamus 8. 12. 2015 at 18:52

    Upam, da je rezultat tega centa obnova ceste Moste – Vodice, ki je trenutno v teku. Ker potem se lahko reče, da vsaj na začetku deluje.

  • Odgovori filmoljub 8. 12. 2015 at 19:21

    Enako upam tudi jaz. Ta cesta je (bila) tako katastrofalna, da je človek dejansko razmišljal, ali naj raje vozi po okoliških njivah in poljih kot po vozišču. Je pa to edina regionalna povezava med kamniško-tuhinjsko smerjo in gorenjsko avtocesto, če lahko spomnim. Obenem tudi opomnik in dokaz tega, da je obnova cest večni kamen spotike med občinsko in državno ravnjo. Ker od table Vodice naprej je bila namreč taista cesta že nekaj časa zgledno urejena in prenovljena.

  • Odgovori Matej Zalar 9. 12. 2015 at 9:57

    Tega centa še ni in če prav vem, je poligon za terenska vozila Vodice-Moste domena občine?

  • Odgovori slovon 9. 12. 2015 at 10:36

    Da ne omenjamo tega, kaksen je rezultat teh “vlaganj v zeleznisko infrastrukturo”.

  • Odgovori primoz 9. 12. 2015 at 11:50

    A ne bi računa za to cesto kar lidlu poslali?

  • Odgovori Seamus 9. 12. 2015 at 14:07

    @Matej – ta je državna.
    @Primož – odličen komentar, ki kaže vso omejenost tega našega naroda.
    A sedaj naj kamionar plača najprej vse davke in trošarine ob registraciji, ki so namenjene obnovi cest in potem naj pa še enkrat to plača, ker se sedaj vozi s kamionom za katerega je vse to že plačal???
    In Lidl al pa kamionar ni kriv, da je cesta neobnovljena. Za to bi morala poskrbeti država. Cesta kot taka je primerna za vožnjo s kamioni.
    In nenazadnje – obnavljajo del, ki je bil najbolj razsut in to ni del, kjer se vozijo Lidlovi kamioni.

  • Odgovori Matej Zalar 9. 12. 2015 at 18:13

    @Slovon: Točno tako. Če bi jaz v nekem studiu jahal ministra zaradi te teme, bi ga takoj vprašal tudi, kam konkretno je odšel denar, namenjen železnicam. Kaj ste obnovili? Zakaj se še vedno vozimo enako hitro kot leta 1880?

    @Primoz: Lepo te no prosim! Ne serji s temi ostanki socialistične miselnosti, po kateri so za vsako sranje krive koroporacije. Za ceste mora poskrbeti država. Pika. Tu sploh ni nobene debate, razen, da je neka institucija izdala dovoljenje za gradnjo skladišča na območju, kjer sploh ni ustrezne ceste. Za to ni odgovorno podjetje, ampak spet država/občina. Plačujemo pa to davkoplačevalci. Takih, ki ne razumejo, kaj so naloge države, seveda ni težko obirat. Židan jih s socialističnim besednjakom našunta proti lastnikom kapitala, dobi nove volitve in spet lahko krade do onemoglosti. Za bruhat.

    @Seamus: Aha. No, občina bi jo verjetno že zrihtala, to je res. Me pa zanima ali bo obnova celovita ali bodo spet malo poflikali po terenu, ki je tam še iz časov, ko se je graščak s Smlednika s konjem podal proti Tuhinju. Ker odsek od poslovne cone do Vodic bo verjetno že čez enkaj let spet zahteval obnovo.

  • Odgovori Seamus 9. 12. 2015 at 19:21

    @Matej – lotili so se je konkretno – odstranitev asfalta in zgornjega dela peska, če so pa potem naredili vse OK ali so zopet kakšen cm ukradli bomo pa videli.

  • Odgovori dk 9. 12. 2015 at 21:50

    Dokler bom srečeval na železnici staro zeleno dizelco, ki v eni turi pokuri za par tisoč evrov nafte, v taisti turi pa prepelje za par sto evrov hlodovine, SŽ ne bo pomagal noben cent. Verjetno ista logika stroškov deluje tudi na DRSC.

  • Komentiraj