Konec poletnega časa, konec rekreacije

Evropska unija se je končno lotila prvega koristnega projekta, odkar so ponudnikom mobilne telefonije prepovedali potrošnikom legalno krasti denar. Tokrat so birokrati državljane Evropske unije povprašali ali se jim zdi smiselno vsako leto dvakrat prestavljati uro. Visoka udeležba na tem spletnem referendumu je pokazala kaj ljudi zares skrbi. Ne muslimani in nerazumljivi finančni mehanizmi, pač pa ali bodo morali še naprej premikati kazalce, kot v digitalni dobi temu še vedno pravijo žurnalisti.

Skratka, ljudem se ne ljubi prestavljati ure. Dobro je, da bodo to ukinili.

Bojim pa se, da bodo ob tej soglasni odločitvi, ki je odločitev samo napol, mnogi precej razočarani.

Bojim se, da tudi jaz.

Delo od zore do mraka

Nikoli nisem razumel kako je mogoče, da ljudi sprememba časa za eno samo eno uro tako vrže iz tira. Kot da še vedno živimo kot eno z naravo. Kot da se ure ne premika ob koncu tedna, ko večina ne dela in je tako ali tako vseeno kdaj vstanejo. Kot da tarnajo, ko časovni pas zamenjajo med potovanjem.

Seveda se je tistim, ki so delali ponoči s sobote na nedeljo delavnik tisti dan strašansko vlekel, a z nekaj sreče je jeseni tudi hitreje minil. Mene je premikanje ure jezilo le zaradi zmede. Ponavadi sem ravno na dan spremembe potoval in nikoli nisem vedel kako bo v tujini reagiral pametni telefon in ali v državi gostiteljici tudi premikajo uro. Zaradi takšne zagate sem v Johannesburgu zamudil zajtrk.

Jasno, poletni čas mi je prišel prav. Ni lepšega kot poleti po službi skočiti za tri ali štiri ure na kolo. Ali spomladi in jeseni vsaj za dve uri. In ni hujšega kot pozimi nehati z delom, ko je že temno.

Neprilagodljivi homo sapiens, prilagodljiva država

Na vprašanje o ukinitvi prestavljanja ure nisem odgovoril, ne ker ne bi verjel, da kot državljan EU ne morem vplivati na spremembe, ampak zato, ker niso definirali kateri čas bo obveljal. Butasto in čisto Evropski uniji podobno. Kot je tudi EU podobno, da se lahko zaradi birokratskih pravil vsaka država članica odloči po svoje. Po možnosti nedemokratično, brez referenduma. Ali pa se manj pomembne države, kot je komentiral nekdo od pristojnih za to vprašanje v Sloveniji, prilagodijo ostalim članicam. Pač v slogu slovenskih pezdetov, ki v tujini nikoli nič ne vprašajo, kaj šele predlagajo … ker jih je strah. Pa še angleško ne znajo dobro.

Bojim se, da bo prevladala zapečkarska logika tistih, ki se zjutraj težko zbudijo – kot da jim bo potem kaj laže. Kot da se začetek delavnika v zadnjih desetih, dvajsetih letih ni premaknil na kasnejše ure. Kot da ni ljudi, ki se pozimi že zdaj zbujajo v temi in se bodo tudi ob potencialni spremembi. Kot da si želimo svetlobo takrat, ko večina dela, in ne takrat, ko ima prosti čas. Tistim, ki prosti čas preživljajo v Javnih skladiščih, je res vseeno. Aktivnim pač ne.

Ura za zdravje, ura za rekreacijo

Upam, da bodo strokovnjaki ob presojanju takšnih ali drugačnih socialnih, zdravstvenih, finančnih in praktičnih učinkov upoštevali tudi pozitivne vidike gibanja v naravi, ki ga omogoča dolg dan. Seveda ni treba, da je svetlo še tja do desetih zvečer, kot konec junija. Ampak septembra lahko ob trenutni ureditvi telovadimo še do sedmih zvečer, sicer pa bi samo do šestih. Oziroma zaradi pomanjkanja časa sploh ne bi. In po drugi strani je zaradi trenutne ureditve decembra in januarja rekreacija na prostem praktično nemogoča. So dnevi, ko še psa ne morem sprehoditi podnevi. Glede na to, da se bo Slovenija prilagajala, lahko vsaj zaupamo na zdravi pameti pametnejših in bolj storilnih od nas.

Prejšnja objava Naslednja objava

27 komentarjev

  • Odgovori Klemen 20. 9. 2018 at 18:55

    V spletnem referendumu so bile na glasovanju sledeče možnosti:
    – želim da ureditev ostane kot je (premikanje kazalcev)
    – želim, da ves čas uporabljamo zimski čas
    – želim, da ves čas uporabljamo poletni čas

  • Odgovori Matej Zalar 20. 9. 2018 at 19:02

    Ja? Veš da tega nisme opazil. In kako so se odločili? Oziroma zakaj je to zdaj problem?

  • Odgovori Romana 20. 9. 2018 at 20:42

    Vecina je bila za poletni cas, ampak zdaj je na vrsti se parlament. In ce bo predlog potrjen, prestavimo uro se 2x. Ljudje se pa ze pritozujejo, da bo vec nesrec, vec depresije zaradi tega, ker bo pozimi dalj casa tema.

  • Odgovori Jani 20. 9. 2018 at 22:16

    Mah, fora je drugje.. energetski Bildebergi so skalkulirali da se to ne splača več.. Elektrike je v EU preveč, Gremo mi na druga področja, ki nam bo pod krinko ozaveščenosti prineslo več. Ala… rešujmo kite pred plastičnimi vrečkami… (:
    Da o Matejevih živosrebrnih lososih na krožniku nebi.. ((:

    • Odgovori Zmrda 21. 9. 2018 at 6:51

      Vecina je bila za poletni ampak ce sem jaz prav zastopil se bojo drzave se vedno odlocile same. Nebi ravno velik stavil na to kako so bo Slovenija

  • Odgovori rannt 21. 9. 2018 at 8:42

    Večina (nas) je bila za ukinitev premikanja ure z ohranitvijo stalnega poletnega časa. Največ glasovalcev je bilo iz Nemčije, zato upam da bodo pri njih to sprejeli, Slovenija pa bo pridno sledila. Fingers crossed!

    https://slo-tech.com/novice/t729696

  • Odgovori Boki 21. 9. 2018 at 9:01

    Mene predvsem zanima, kje ste vi do tega glasovanja spoh prisli? Sam sem za to namrec prvic izvedel, ko so ze razglasili rezultate in se hvalili, da bodo sedaj to implementirali. Mar ne berete redno spletnih strani EU? O tem itak nihce nic ne ve, ceprav se nas odlocitve, sprejete v EU parlamentu, dotikajo ravno tako, kot tiste v lokalnih parlamentih.
    —-
    Je pa res, da smo presli v digitalno dobo in verjetno samo se starejsi ljudje dejansko premikajo 10 ur 2x na leto rocno. Ostalo gre vse avtomatsko. Z a ostale pa je to omejeno na rocno uro in mogoce na tisto v avtu, za katero vedno pozabis, kateri knof moras pritisnit.

    Poletni cas bi mi naceloma kar ustrezal, saj mi je naceloma vseeno, ce moram zjutraj v sluzbo v temi. Oziroma mogoce bi me to zacelo motiti, ko se bo to enkrat zgodilo. Je pa res, da so menda take eksprerimente npr. v ZDA ze imeli in se nato premislili, saj se je stevilo avtomobilskih nesrec zjutraj precej povecalo.
    —-
    Na koncu pa se to…je to res odlocitev, katero morajo sprejeti prebivalci in ne strokovnjaki na podlagi raziskav in prakticnih primerov iz ostalih predelov sveta, kjer so to ze izvedli? Navsezadnje bi se dalo marsikaj izvedeti npr. pri primerjavi kako to vpliva na ljudi na vsaki strani portugalsko-spanske meje ali pa na tiste na britanskem otoku in na tiste v Franciji pod otokom. Tam razlika v casu ze danes obstaja, pa ceprav samo v eno smer. Sprasujem se npr., kaj je povprecnemu evropejcu najbolj pomembno, da je glasoval za ukinitev premikanja ur. Morda se mu samo zdi, da mu je nekaj res zelo pomembno, oziroma se mu fajn zdi, ker je to frajersko, da se ur ne bi vec premikalo, dejanske posledice tega pa bo obcutil sele, ko se bo to dejansko ukinilo. Potem pa se zna zgodit, da bodo te isti ljudje zaceli pizdit, da je bila to napaka in da je novo stanje eno samo sranje v primerjavi s prejsnjim.

    • Odgovori Boki 21. 9. 2018 at 9:03

      *starejsi ljudje pa imajo tako ali tako (pre)vec casa, tako da njim mogoce premik ure se celo popestri dan tistih 2x na leto….

  • Odgovori kren 21. 9. 2018 at 13:44

    Sploh ne razumem vseh težav okrog prestavljanja… mene popolnoma nič ne moti, eni pa vsakič jamrajo, kot da so jih tisti vikend prestavili v časovni pas Avstralije…očitno je to njihov največji problem, lepo…

  • Odgovori Matej Zalar 21. 9. 2018 at 13:56

    @Boki: Evropska unija je s tem mini referendum državljanom pač vrgla nekaj peska v oči, kot da lahko zdaj mi dejansko soodločamo o nekih pomembnih vprašanjih. Dejansko je to vprašanje, ki ga še razume popvrečen državljan, vse ostalo je precej bolj zapleteno. In praktično nerešljivo, kot se kaže že zadnjih deset let, ko niso znali umiriti niti gospodarske krize niti problema migracij niti zdaj ne znajo priviti Orbanov in podobnih težakov.

    @Kren: Mene moti samo zimski čas, ker bi raje videl, da bi bil poletni in bi lahko psa sprehajal decembra ob dnevni svetlobi še do petih, pol šestih popoldne 🙂

  • Odgovori Boki 21. 9. 2018 at 16:42

    @Matej: se z vsem popolnoma strinjam, ampak se vedno ne vem, kako je bil ta mini referendum izveden? So ljudi izbirali nakljucno? Namrec mene glasovnica ni dosegla.

  • Odgovori Seamus 21. 9. 2018 at 20:18

    Jaz sem glasoval proti. Link sem dobil v dnevnem ečasopisju. Če že bo en čas, močno upam, a bo poletni, ker pozimi je že tako en drek. Vsaj poletje naj nam pustijo!

  • Odgovori Anonimno 22. 9. 2018 at 20:38

    Saj je napovedano, da bo ves čas poletni čas in ne zimski… to je po moje samo dobro!

  • Odgovori Tilen 24. 9. 2018 at 1:06

    Ves čas poletni čas??? A ni to bizarno? Nekoč je namreč poldan bil, ko je sonce približno v zenitu, polnoč pa približno med dvema zenitoma. A ne bi raje ohranili časa vsaj približno z naravo, po potrebi pa bi raje na zgodnejšo uro prestavili začetek delovnega dne?

  • Odgovori FV 24. 9. 2018 at 5:42

    Bizarno, če imaš namen navigirat po soncu. Samo tole k tej debati, Kitajska ima en časovni pas. CET pa velja od zahoda Španije do vzhoda Poljske.

  • Odgovori Boki 24. 9. 2018 at 12:25

    @Tilen: ta zamisel mi je se najbolj vsec. Vse bazira na tem, staromodnem razmisljanju, da se zacne delat ob sedmih, osmih, devetih; da se stacune zapirajo ob tej in tej uri, da je Sveta Masa ob tej in tej uri. Ce mi uvedejo zimski cas, bom tako ali tako delal takrat, da bom lahko popoldne sel se na bicikl. Ce bodo porocila se vedno ob desetih zvecer, jih pa pac ne bom gledal. To jaz lahko naredim, saj imam relativno fleksibilen delavnik s povdarkom ne na tem koliko delam ampak na outputu. Problem pa je, da tega nekateri ne morejo narediti in takih sluzb je se veliko.

    Nastimajmo cas na “naravni” cas in se nato prilagodimo. Na zacetku bo vec dela, bo imelo pa vsaj smisel.

  • Odgovori Boki 24. 9. 2018 at 12:28

    @FV: ja in kaj potem naredijo? Zacnejo tisti na vzhodu delat ob treh zjutraj, tisti na zahodu pa ob osmih? V kolikor ne, je to eno veliko sranje, saj se Kitajska razteza cez 5 casovnih pasov.

  • Odgovori miran 27. 9. 2018 at 12:07

    Ma ste počasni. Kakšen poletni čas neki? Če se že gremo deviacije glede na astronomski čas (se pravi tisti, pri katerem je poldne ob dvanajstih), dajmo to ornk narest. Prestavimo raje kar za kake tri ure, da bo sonce septembra vzšlo ob devetih in bo svetlo še do pol desetih zvečer! Pa bomo imeli še jeseni in spomladi dolge dneve. Res da bomo vstajali sredi noči, ampak koga to briga, saj tudi zdaj vstajamo ob šestih, pa bomo tudi potem. Ni važno, kje je takrat sonce, važno je, katera številka piše na uri. A ne da?

    Ampak resno, no, vsakemu trezno in logično razmišljujočemu človeku bi moralo biti jasno, da je poldne takrat, ko je sonce najvišje na nebu in logično, da je to sredi dneva. Že beseda “poldne” to pove, in polovica od 24 je 12, ne 13. Ko je marca in septembra enakonočje, je logično, da dan traja od 6:00 do 18:00, prvih šest ur je dopoldan, potem je ob 12:00 poldan, naslednjih šest ur je pa popoldan. Pravi astronomski čas je torej zimski čas. Problem z zimsko temo zgodaj popoldne? Prestaviti delovnik na bolj normalne ure, recimo od šestih do dveh. Ne vem, zakaj in od kdaj in komu je normalno imeti delovnik od sedmih do treh ali od osmih do štirih.

    Skratka jaz sem za to, da se ukine prestavljanje ure, da se obdrži astronomski čas (zimski čas) in da se ustrezno prilagodi delovnik (eno uro nazaj).

    • Odgovori matjaz modic 2. 10. 2018 at 8:28

      se strinjam

    • Odgovori Jana Novak 3. 10. 2018 at 17:58

      Miran, po svoje imaš prav, lahko bi pač eno uro prej vstajali in bi bil problem rešen. Vendar pa je problem veliko bolj kompleksen. Prvič, kot si že omenil, je tu delovni čas od 8-16 ali še kasneje. Kaj pa je vzrok temu? Ljudje dlje spijo, ker hodijo spat pozno, en od vzrokov je nedvomno umetna razsvetljava oz. ekrani, ki živčni sistem ohranjajo buden. Človek po buljenju v ekrane in v manjši meri izpostavljenosti drugi umetni razsvetljavi preprosto ni zaspan, zato ljudje hodijo vedno kasneje spat, vedno težje zaspijo in vedno težje zjutraj zgodaj vstanejo. Drugi razlog so zdaj izjemno dolgi delavniki (ki pogosto vključujejo dve uri vožnje ali več), ljudem posledično kronično zmanjkuje časa in zato so dlje pokonci, saj poskušajo postoriti vse, kar morajo. To so dejstva, proti katerim bomo na kratki rok težko kaj ukrenili. Večja podpora poletnemu času je popolnoma logična posledica vsega omenjenega.

  • Odgovori Matej Zalar 27. 9. 2018 at 12:09

    Načeloma bi bil za premik delovnika za uro nazaj tudi jaz. Ampak večini se ne ljubi vstati niti ob šestih. Kaj šele ob petih!

  • Odgovori miran 27. 9. 2018 at 13:27

    Ja saj zato pa pravim, da najbolje, da prestavimo čas tako, da bo sonce vzšlo ob devetih. Pa pravzaprav zakaj bi se tam ustavili? Naj vzide ob dvanajstih, pa bomo do dvanajstih spali! Vsaj tako imam občutek, da razmišlja povprečen lojz, ko se navdušuje nad ohranitvijo “poletnega časa”.

  • Odgovori gasper 29. 9. 2018 at 17:37

    Miran vrhunsko obrazlozeno. Meni se namrec ne da vec razlagati zakaj je edini pravi zimski cas. Ampak na svetu imajo vedno prav ovce.

    • Odgovori matjaz modic 2. 10. 2018 at 8:29

      se strinjam

  • Odgovori Matej Zalar 2. 10. 2018 at 12:12

    Mogoče bi pa lahko naravoslovci pokukali ven iz popreproščenih razlag in se zavedeli, da smo čas pravzaprav določili arbitrarno in kot nam je v danem trenutku prišlo prav. Če vas dobro razumem, gremo lahko tako daleč, da delovnik skozi vse leto prilagajamo gibanju sonca in torej začnemo vstajati nekje med 5. in 7. zjutraj, kot pač kaže sonce in ko petelin zakikirika, temu pa prilagodimo tudi odpiralne čase. Uro kot napravo lahko kar ukinemo in se začnemo spet ravnati po soncu, da bo naravnim zakonitostim zadoščeno. Poleti spimo manj, ker je treba več delati na polju, pozimi pa več, da si odpočijemo in varčujemo s telesno energijo tako, da smo pod odejo, namesto izpostavljeni hladnemu zraku.

    Kakšna neumnost je šele to! Poglejte si na kateri stopnji razvoja so družbe, ki še vedno gledajo v nebo in jim ura ni gospodar.

    V resnici si lahko izmislimo poldne kadar si ga pač hočemo. Dopoldan, opoldan in popoldan so arbitrarno določene kategorije, resda po neki logiki, ki se ravna po soncu, ampak strogo gledano je čisto vseeno kdaj rečemo dopoldne in kdaj popoldne.

    Tista ura gor ali dol ne more pokvariti ritma, če hočemo funkcionirati kot neka normalna, res pa zapletena skupnost. Pri čemer še enkra tpoudarjam, da ne bi imel nič proti, če bi, skupaj s časom, nazaj premaknili še delovnike – ampak bojim se, da bi to res povzročilo kolaps sistema, če ne vsesplošni odpor ljudstev vsega razvitega sveta.

    • Odgovori Jana Novak 3. 10. 2018 at 18:14

      Ne moreš jim zamerit, naravoslovci pač radi računajo 🙂 Ne bi pa prehitro sodila družb, ki še vedno gledajo v nebo in jim ura ni gospodar. Mislim, da je zahodna družba na eni najnižjih možnih stopenj “celostnega razvoja” (ne vem, kako bi se drugače izrazila), o čemer veliko pišeš tudi sam (Homo emptor stupidus pa to), kljub ali pa morda celo ravno zaradi tehnološkega razvoja… 😉 Paradoks, ki v bistvu sploh ni paradoks, ko o njem malo bolj razmisliš.

  • Odgovori Matej Zalar 3. 10. 2018 at 20:32

    Tistim, ki gledajo v nebo, je seveda bistveno lažje, to je jasno. Ne vem pa če je danes večina pripravljena na takšno življenje.

  • Komentiraj