Teden nemobilnosti

Pišem medtem, ko se z vlakom peljem na pečenice z zeljem. Iz pisarne v TPC Rudnik1 sem stopil ob 18.28.

Evropski teden mobilnosti se v Ljubljani vsako leto spremeni v njegovo absolutno nasprotje. Organizatorji želijo za en teden zmanjšati izpust emisij, kar je približno enako butasto kot šparanje z elektriko pred letom ali dvema, ko so naivneži po vsem svetu hkrati ugasnili luči, morda še računalnik, pozabili pa odklopiti hladilnik, pralni stroj, televizor – kaj drugega početi, ko ni elektrike, seksati se tako ali tako ne ljubi nikomur več. V enem tednu naj bi pomagali celo izkoreniniti navado puščanja avtomobila v prostem teku! Strinjam se, da je dobro ugašati motor, a mi ni jasno, kakšno povezavo ima to z dejstvom, da sem danes potreboval do železniške postaje četrt ure dlje kot ponavadi, čeprav sem potoval izven prometne konice.

Avtobus sem čakal 15 minut, a sem imel menda še srečo.

Kot ponavadi sem vstopil med zadnjimi,. Še preden sem prišel do sedeža, me je od pospeška tistih starih avtobusnih jajc skoraj vrglo na zobe. Da vozniki ljubljanskih mestnih avtobusov sploh ne znajo voziti, je že stara zgodba, ampak današnja izkušnja je bila druga najhujša v mojem življenju. Najhuje je bilo takrat je bilo, ko so ljudje dejansko in dobesedno padali po tleh ob vsakem pospeševanju, zaviranju in zavijanju.

Takoj, ko sem se usedel, me je skoraj še enkrat vrglo na zobe, tokrat zato, ker je voznik pred krožiščem na črto zabremzal. Za 300 metrov dolgo pot je najprej na polno pospešil, potem pa na polno pohodil zavoro! Že na Ižanki, potem, ko sem na naslednjih dveh postajah vstopajoče potnike skoraj dobil v svoje naročje, sem izgubil živce in voznika nahrulil, češ da nismo v Gardalandu.

»Gospod, teden mobilnosti je, vse zamuja, mi pa tudi!«

Si morete misliti?

Razložil sem mu, da me to niti malo ne zanima in da bi predvsem rad ohranil cele zobe, ker raje zamudim vlak in grizem hladne pečenice, kot pa da jih sploh ne bi mogel gristi. Ne ljubi se mi sicer računati koliko časa na največ 30 kilometrov dolgi poti voznik prihrani s sunkovitim pospeševanjem in zaviranjem, ampak prepričan sem, da ne dosti več kot minuto, ker je razlika v povprečni hitrosti morda 1 km/h. Na dolgi poti se hitra vožnja sicer splača, a le, če se medtem ni treba ustavljati. Po mojem s hitro vožnjo v mestu profitirajo le dostavljavci, ampak oni vozijo ves čas bistveno prehitro in se ne menijo za rdeče luči, pa še na avtobusnih postajah jim ni treba ustavljati – razen, ko parkirajo.

Zanimivo je, da se je stanje po moji intervenciji nekoliko popravilo, a ne bistveno. Izkazalo se je, da šofer enostavno ni usposobljen za vožnjo mestnega avtobusa. Bržkone bi se jaz odrezal bolje, ker bi situacijo vsaj vzel resno.

Nazaj k tednu mobilnosti! Ta je očitno letos vključeval tudi zaporo Slovenske ceste od Aškerčeve do Gosposvetske, zato smo morali naokoli, po Tivolski. Seveda Slovenska ni bila popolnoma zaprta. Ko smo se peljali mimo, sem opazil vsaj pet avtomobilov. Seveda razumem, da so to verjetno stanovalci, ki morajo nekako priti točno do vhodnih vrat svojega mestnega stanovanja; ampak takšne nedoslednosti gredo meni na jetra in jih dobro prenašam kvečjemu na Balkanu oziroma v južnem sredozemskem prostoru. Avtobus pa do Trga OF ni šel naravnost po Tivolski, ampak je odvil na Gosposvetsko in do Železniške postaje po Slovenski, tako da je vse skupaj trajalo še nekoliko dlje.

Vse, kar sem imel od Tedna mobilnosti, je bila skorajšnja zamuda, tako da sem moral na vlak teči. Na Kolodvor sem vstopil ob 19.11, hitro kupil karto in bil na vlaku ob 19.14, točno minuto pred odhodom. Za pot od pisarne do železniške postaje sem torej porabil 43 minut, poleg tega pa sem tvegal resno poškodbo, čeprav naj bi bil javni transport varnejši od zasebnega.

Od trenutka, ko sem izstopil iz pisarne, do trenutka, ko sem pozvonil v Kamniku, je minila 1 ura in 32 minut. Poldrugo uro sem torej porabil za pot, ki sem jo zjutraj, malo pred prometno konico, z avtom opravil v 20-ih minutah, pri čemer nisem zapravil bistveno več denarja. Je pa res, da sem onesnaževal okolje. Ampak to me eno figo briga, ker če ne bom smradil jaz, bo pa na tisoče drugih. In čeprav je pot v lastni režiji nekaj centov dražja, je ne zamenjam za javni promet niti pod razno. Na tak način izgubim v primerjavi z avtomobilom vsaj dve uri dnevno, eventualno moram pa hoditi še po dežju.

S Tednom mobilnosti je LPP doživel še en boleč poraz: postalo je jasno, da jim je točnost avtobusov deveta briga, ki naj bi jo v Schumacherjevem slogu reševali vozniki. Dokazali so, da se niso sposobni prilagajati. Če že pričakujejo težave in če želijo promovirati LPP, naj vsaj za teden mobilnosti na ceste pošljejo vse avtobuse in voznike. Poleg tega LPP svojih potnikov sploh ne obvešča o spremembah. Če obiščete njihovo spletno stran, boste obvestilo o zmedi, ki jo je povzročil Teden nemobilnosti, našli šele na drugi podstrani, pa še tam je obvestilo tako neatraktivno, kot obvestila nadležnih sosedov, ki obiskovalce učijo kje smejo in kje ne smejo parkirati. Bolj berljivo in čitljivo obvestilo zna v Wordu napisati vsak upokojenec, ki je dobil prvi računalnik pri 80-ih letih.

Kar se tiče MOL, bi jim pa svetoval, da Teden nemobilnosti bodisi ukinijo bodisi zaporo uveljavijo za vedno, ukrep pa podprejo z večjim številom mestnih avtobusov. Kar se mene tiče, bi bil čisto dober sistem tudi, če bi pustili Slovensko cesto odprto samo za javni promet, ostale bi pa preusmerili naokoli po Tivolski. Tako bi med vozniki ustvarili nepopisno gnečo, neverjetno slabo voljo in absolutno zmedo in v tej situaciji bi se Ljubljančani raje odločili za uporabo Zelenca. Človeka bi tako najprej zajebali in mu v drugi fazi ponudili alternativo, ampak seveda delujočo, ne pa ljubljanskega LPP, kjer sedijo za volanom celo tisti, ki o vožnji nimajo pojma in jim verjetno ne bi zaupali niti tovornjaka za živino.

Teden mobilnosti ne bo o škodljivosti motornih osebnih vozil poučil nikogar. Ljudje smo pripravljeni živeti ekološko samo, dokler nam to ne povzroči prevelikih nevšečnosti. Teden mobilnosti je povzročil prav to.

  1. TPC verjetno pomeni Trgovsko-poslovni center? []
Prejšnja objava Naslednja objava

Brez komentarjev

  • Odgovori NordStar 22. 9. 2009 at 8:35

    Malo si sarkastičen. Včeraj je bila Slovenska zaprta zaradi sprejema košarkašev. Na odru pred Namo. Sicer so ti sprejemi po navadi potekali na Prešercu, morda je postal pramajhen.
    Sem pa v tednu mobilnosti tudi jaz zamudil na cilj, ker sem se peljal zastonj z LPP. Za bus si je pač treba vzeti več časa.

  • Odgovori Aljaz 22. 9. 2009 at 8:36

    1:32 do Kamnika? To je še dobro! Jaz sem včeraj z avtom rabil 45 minut za pot iz Savskega naselja do Kersnikove.

    Poraba goriva v zastoju po board computerju: 25L/100km. Izpuščeni CO2: ogromno. Občutek nategnjenosti s strani župana: Priceless.

    P.S.: Preden kdo reče, da mi je prav, češ da zakaj nisem šel peš, z biciklom ali zelencem – po opravku v centru me je čakala še pot proti drugemu koncu Slovenije.

  • Odgovori seamus 22. 9. 2009 at 8:51

    Ha, boli mene k za teden mobilnosti. Itak bi verjetno potreboval še več časa, da pridem do službe!
    In Slovenska je zaprta zaradi tedna mobilnosti.

  • Odgovori Chiara 22. 9. 2009 at 10:57

    Prvi korak bi bil mastno kaznovati vse, ki vozijo po pasu za avtobuse (ok, še pred tem bi bilo smiselno postaviti večje table, ki na to opozarjajo)… v teoriji bi se ti torej peljali mimo kolone avtomobilov in na cilj prispeli bistveno hitreje… mendtem ko zdaj ne samo, da stojijo v gužvi z vsemi ostalimi, še ustavljajo na postajah in zapravljajo čas z brezupnimi poskusi vključevanja nazaj na vozni pas.

  • Odgovori Pris 22. 9. 2009 at 11:14

    “da Teden nemobilnosti bodisi ukinijo bodisi zaporo uveljavijo 4 ever, ukrep pa podprejo z večjim številom mestnih avtobusov.”

    Se strinjam! Mene je ta statika mobilnosti zjebala lani. 😉

  • Odgovori tom 22. 9. 2009 at 11:55

    Tudi sam se vozim iz Kamnika in mi tudi ne misel ne pride, da bi se usedel na vlak. Tudi sicer mi vlakovna povezava ne pride v poštev, ker ne delam v centru, sploh pa če gledm mojo boljšo polovico, ki za prevoz na delo izkorišča Slovenske železnice. Vlak se ustavi na vsaki postaji, tudi če ni nobenega potnika in končni rezultat je 50 minut vožnje za 20 kilometrov. To je meni nerazumljivo. Obstaja sicer “direktni”, ki pa pelje ob pol devetih in je za normalno zaposlenega človeka absolutno prepozno. Obrazložitev SŽ glede tega pa je taka, da je ta vlak namenjen študentom. Halo?? Itak jih večina do 10h pije kavo v kakšnem barčku in jim je taka ustrežljivost SŽ-ja milo rečeno brezvezna.

    Skratka – da povzamem: javni promet po Sloveniji je iz kamene dobe, prav tako razmišljanje o njemu. 14 dni nazaj sem bil v Berlinu. Tam je to prava poezija in neumen bi bil, če bi se vozil s svojim avtom. Dokler ne bo celostnega programa za rešitev javnega prevoza – do takrat bomo plačevali kazni za izpuste CO2. Mar ne bi bilo bolje tisti denar (80 mio EUR) nameniti prav za to? Ampak gospodje rajši vlečejo mastne plače in čakajo naslednji mandat. “Psi laju, karavana….”

  • Odgovori seamus 22. 9. 2009 at 12:45

    Za železnice sem zadnjič prebral grozljiv podatek – povprečna hitrost tovornih vlakov pri nas je tam okrog 25km/h. Noro!
    Potniški so za odtenek hitrejši – 29kn/h

    In kako naj potem en šofer da kamion na vlak in razbremeni železnice, če se mu čas prečkanja slovenije vsaj potroji (še nalaganje kamiona na vlak, čakanje na vlak ipd.).

    Sam se pa, kot rečeno, itak raje vozim z avtom.

  • Odgovori kastiljo 22. 9. 2009 at 12:50

    Velecenjeni gospod župan se praska po jajcih, hodi na raznorazne sprejeme in ostale bedarije, za javni prevoz pa mu je malo mar, ker ga njemu itak ni treba uporabljati in se seveda to tudi ne spodobi, da bi se njegova Visokost peljala z LPPjem. Za en teden bi mu morali vzeti avto pa bi mogoče vsaj malo razmislil, da mogoče bi bilo pa tukaj fino kaj urediti.
    Sam imam srečo, da imam faks blizu glavne postaje in grem lahko peš od tam, če pa bi ga imel kje izven centra pa ga ni denarja, ki bi me prepričal, naj ne hodim z avtomobilom. Sem se 4 leta vozil z LPPjem v šolo in mi je to dovolj za naslednjih 50 let, če se kaj ne spremeni.
    In ja, sem pripravljen živeti ekološko ampak “samo, dokler mi to ne povzroči prevelikih nevšečnosti.”

  • Odgovori Sakir 22. 9. 2009 at 13:09

    Avto je priceless…
    Med tem, ko si si ti razbiju zobe na zelenčkih, kr je vrjetno sinonimka za substanco, k jo je pokadu šofer pred službo, se je za večino kitajcev dan odviju normalno, da američanov niti ne omenjam. 😀

    Torej so teli tedni mentalne invalidnosti lokalnih kvazi veljakov samo za nabiranje ali zgublanje političnih točk in nadomestek viagre za evropske birokrate. 😉
    Dobr premisl naslednič.

  • Odgovori BaraKuda 22. 9. 2009 at 14:45

    Ma ja, ta mobilnost je nemobilnost. Zaprejo neke odseke in potem porabiš več časa, da prideš, kamor si namenjen (služba, šola itd itd) posledično več porabljenega časa => več izpušnih plinov…in kje je potem point?

  • Odgovori bimbo 22. 9. 2009 at 14:46

    Čeprav se s kar povprek uporabljenim brivsko ostrim tonom ne strinjam najbolj, pa močno pritrjujem vsaj dvema očitkoma.
    Prvič, številni vozniki mestnih avtobusov vozijo, kot da so sami. Morda imajo premočne motorje, nepredvidljive zavore, izrabljene sklopke, ampak LPP bi moral ukrepati. To pa se bo zgodilo takrat, ko se bo vrhuška LPP in MOL redno vozila z “zelenci”, ne pa s svojimi ali celo službenimi avtomobili.
    Drugič, zapirati ulice vsevprek in ljudi vleči za nos z nekimi višjimi okoljskimi cilji, vizijami zelene prihodnosti in podobno šaro najbrž spada v sodobno folkloro odtujene in izpraznjene javne uprave. Ma naj se igrajo, ampak za odločitev, da zaprejo tudi arterije javnega mestnega prometa in ga prisilijo v potratne obvoze, si zaslužijo mesec kazenskega pometanja najbolj zakotnih ulic. Sredi noči. Pozimi. S kidanjem snega vred.
    Kdo se iz koga dela norca?

  • Odgovori Thunderstorm 22. 9. 2009 at 16:21

    Hja, saj podpiram razne okolju prijazne projekte in z veseljem bi uporabila javni prevoz, ampak žal je v Sloveniji javni prevoz v k****. V Ljubljani in okolici linije vsaj imate, tudi če zamujajo. Kje drugje povezav sploh ni, oz. so tako redke, da rabiš cel dan za dve urni opravek. Ko bodo naštimali več vlakov in več avtobusov ter avtobusom primerno znižali ceno, se bom pa z velikim veseljem vozila z njimi. Če ne drugega, mi ni treba biti pozorna na cesto. Dokler pa tega ni, bom pač onesnaževala okolje s svojim avtomobilom, ki me na cilj pripelje bistveno hitreje. Saj ne rečem, da bi moral biti javni prevoz enako hiter (itak se ustavlja na vsaki postaji…) ampak če bi vsaj dali na ceste/železnice vse razpoložljive buse/vlake ob najbolj obleganih urah… Ampak očitno se to pri nas ne da, heh.

  • Odgovori chef 22. 9. 2009 at 17:00

    @Nordstar: Absolutno si je treba vzet malo več časa. Ampak če jaz za skoraj isti denar bolj udobno na leder zicih pridem nekam v 20 minutah, bi bil res totalen idiot, če bi vsak dan raje izgubil uro in pol.
    Slovenska pa ni bila zaprta zaradi košarkarjev, ki bi jih lahko sprejeli tudi na Prešercu ali pred Magistratom, ampak zaradi tedna mobilnosti. Toliko pa že preverjam kaj napišem.

    @Aljaz: Najhuje je, da v Ljubljani še zdaj niso pogruntali, kako naredit Zeleni val. Da mi obenem tupijo o ugašanju motorja, je zame, ki se tega držim, nesramna žalitev.

    @Chiara: Se strinjam s tem, da bi morali lumpe lovtiti. Ampak če mi poveš, kje v Ljubljani, razen na Slovenski, sploh premoremo rumene pasove, bom zelo vesel. Ampak, guess what? Na edini pomembnejši ljubljanski cesti z rumenimi pasovi je promet itak zaprt! Absurd brez primere. Avtobus je šel lepo naokoli, najprej po dvopasovnici do Tivolske, potem pa po štiripasovnici med vsemi ostalimi avtomobili.

    @seamus: Ta podatek je res katastrofa če vemo, da z biciklom dosežem višjo hitrost praktično brez težav.

    @sakir: Če ne bi bil avto na servisu, mi še na misel ne bi prišlo, da bi se udeležil te pasje procesije norcev.

  • Odgovori kandela 22. 9. 2009 at 22:10

    Jaz sem teden mobilnosti danes izkusila na kolesu, pa sem morala biti še enkrat bolj previdna, da nisem koga povozila, ali da me ni povozil kakšen avtomobilist. Tam okoli Slovenske je bila res prava zmeda in tudi jaz ne verjamem, da s takimi akcijami kakor koli pospešujejo bolj ekološko uporabo koles ali mestnega avtobusa ali česar koli drugega …

    Še vedno pa se mi zdi, da je kolo za po Ljubljani najboljša varianta, čeprav mora biti kolesar zelo previden, ker tudi nekateri kolesarji zelo ogrožajo varnost drugih udeležencev v prometu oz. na cesti. Ampak to je že druga zgodba.

  • Odgovori Fotr 22. 9. 2009 at 22:38

    Moj skromni prispevek k dnevu mobilnosti je bil danes en liter več pokurjenega bencina.

  • Odgovori kekec 23. 9. 2009 at 8:18

    Že to da se gredo teden mobilnosti isti ljudje, ki v mestu preganjajo kolesarje in lisičijo mopede vse pove. Ostalih 364 dni v letu je v mestu nezaženjeno vse kar ima manj kot 4 kolesa. Ne vem če je bilo mišljeno sarkastično, ampak na RTV-ju so opozarjali da na dan brez avtomobila se na pot odpravite nekoliko prej ker bo verjetno velika gužva.

  • Odgovori grumpy 23. 9. 2009 at 11:11

    Se popolnoma strinjam z oceno (ne)uporabnosti/prijaznosti javnega (pri)mestnega prometa.

    me pa malo moti ta pogled na svet:

    “Je pa res, da sem smradil. Ampak mene to eno figo briga, ker če ne bom smradil jaz, bo pa na tisoče drugih.”

    Če bomo vsi tako razmišljali, pa res ne bo nikoli drugače….

  • Odgovori lisa 24. 9. 2009 at 8:17

    V tork sem mela občutk, da bi relacijo Vrhovci Šentvid prej prehodila peš kut z avtobusom.
    Še vedno ostane kolo, pa sem prelena, res pa je , da ko se mi da porabm 50% manj časa, kut če grem z busom.
    Men se sicr zdi, da sm u Šentvidu relativn hitr. Je pa res, da 14 ne pele ravn po največjih cestah in da se z enko vozm lih obratno kokr gre konica. ( zjutri iz in pupolne v mest)

  • Odgovori Chiara 29. 9. 2009 at 9:21

    Better late than never… Chef, tudi na Celovski je (vsaj bil) desni pas v dolocenih urah namenjen izkljucno avtobusom, samo tega nihce ne ve, ker so table miniaturne… Mene je na njih opozoril instruktor v avto soli. Res pa je, da je to ze kar precej let nazaj in so morda ze ukinili?

  • Odgovori chef 29. 9. 2009 at 18:13

    Verjetno so res ukinili, ja, ker jaz se jih ne spomnim.

  • Odgovori BD 30. 9. 2009 at 0:28

    Ljubljana. Devetdeset minut brezplačne vožnje na avtobusih mestnega prometa po enem plačilu z urbano bo podjetju LPP prineslo okoli 20 odstotkov minusa, pravi župan Zoran Janković. “Najbolje bi bilo, da bi bil avtobus brezplačen ves čas,” pravi, a se tu po njegovih besedah pojavi vprašanje financiranja. Dodal je, da v tednu mobilnosti, ko je bila vožnja z avtobusom brezplačna, niso zaznali niti za odstotek več potnikov.<

  • Odgovori pinjo73 22. 11. 2009 at 12:58

    Folk si izgovarja na vse možne načine, da se tisti dan ne bi vsedel v avto, pa tudi če je treba premagati razdaljo samo 300m. Res žalostno.
    Dosti ljudi je takih, ki ob prvi nabavi osebnega avtomobila ne ve več kako zgleda hoditi po pločniku, se voziti s kolesom ali se peljati z vlakom in ne j***** žive sile, da bi to še kdaj počeli.
    Če jaz grem kdaj v Ljubljano, grem ponavadi s kolesom. Pa do tja nimam 300m ali 3km temveč 110km (sem doma iz Rogaške Slatine).
    Konkretni primer:
    Imel sem namen kupiti menjalnik v kolesarski trgovini na Roški cesti. Skočil sem na kolo ob 11:00 prišel nazaj domov ob 19:00(220km). Ko sem prišel v Lj. sem kar hitro prišel do destinacije (malo “slaloma” med pločevino in nekaj manjših prometnih prekrškov). Drugače pa sem bil v Lj. tolikokrat da že dolgo ne štejem več.

  • Odgovori chef 23. 11. 2009 at 7:50

    @pinjo: Menda ne misliš, da se bodo delovni ljudje, ki imajo na dan pet ur časa, vozili po celi Sloveniji z biciklom?

  • Odgovori pinjo73 23. 11. 2009 at 21:23

    @chef: Nevem točno kaj si mislil pod “delovni ljudje”. Predvidevam da so to osebe, ki se vozijo v službo na drugo stran Slovenije.
    No, drugače sem pa nekje zasledil podatek, da je 75% vseh voženj z avtomobili krajših od 5km. Če je to res, je pomanjkanja časa slab argument.
    Če smo že pri pomanjkanju časa in kolesarjenju kot prevozu, lahko stvar pogledamo še iz zdravstvenega vidika. Če pogledaš malo “delovne ljudi”, ki so 8h na dan v službi sedijo pred računalnikom in nato še v avtu….kar je dober razlog za bolečine v križu čemur sledi bolniška in s tem problemi(stroški za delodajalca in še kaj). In vse to se da enostavno izogniti.
    V petek sem videl našega šoferja, ki vozi kuhinje po Sloveniji, do komaj hodi od bolečin v križu. Rekel je da ima raje zobobol, kot težave s križem.
    Če bi se redno vozil od firme do doma(11km) s kolesom, sem prepričan da bi se mu težave omilile.
    Tudi jaz sem imel sredi avgusta težave s križem, ki so bile povezane z delom v službi(dvigovanje bremen+veliko na nogah) pa sem jih rešil tako da se s kolesom nisem direktno vozil v službo (3,7km ; 10min) temveč po dalšnici.

    No tisto o vožnji s kolesom v Ljubljano(220km) je bil bolj “extremni” primer, ki so ga sposobni le “pravi” kolesarji, kar jaz zagotovo sem. Naj še povem, da sem bil letos 4x s kolesom v Ljubljani in 1x z vlakom. Tudi z vlakom se kdaj prav prijetno voziti.

  • Komentiraj