Transkategorija

Pred časom sem se na Facebooku zapletel v brezplodno debato z zagovornicami teorije spola. Ne da bi jim skušal karkoli dokazati, ker vem, da za to nimam nobenih možnosti: nisem dovolj razgledan na tem področju, predvsem pa v zagovarjanju svojih stališč nisem niti pol toliko strasten kot bitja, ki imajo pač težave s spolno identiteto in skušajo dopovedati, da to v idealni družbi ne bi bila težava. Provociral sem jih zato, da bi se naučil kaj novega o teh ljudeh. Ne o ljudeh s težavami s spolno identiteto, pač pa o zagovornikih teorije spola – čeprav gre večinoma za ene in iste ljudi. Ugotovil sem, da so še bolj zmešani, kot sem bil mislil.

Bradač z obritimi nogami

V dolgih, presenetljivo artikuliranih, a z vidika zdrave pameti norih komentarjih so mi dopovedovale, da nimam pojma, da sem nerazgledan, tako rekoč neumen. Pokroviteljsko so razlagale, da ne obstajata dva spola in predavale o družbeni konstruiranosti spolov, kot da nisem obče sociologije položil z desetko, kot da mi to ni jasno in kot da nočem razumeti, da je lahko to za nekatere težava. Jasno, da je težava.

Ker sem provociral naprej, ne čisto brez argumentov, so me začele pomilovati: revež da sem jaz, ker se uklanjam normam, ki veljajo za nekakšne tipične moške, ki da ne obstajajo. Da poznajo preveč primerov moških, ki trpijo v svojem telesu. Kot da imam s svojo moškostjo težave. Da brado nosim, ker se s tem skušam afirmirati kot bolj moški, kot sem v resnici. To je še posebej aboten argument, ker si po drugi strani brijem noge in redno nosim oprijeta športna oblačila, zaradi česar so me že zmerjali z ničemer drugim kot z buzijem.

Nenavadna ni manjšina, nenormalna je večina

Moteče naj bi bilo že to, da nam v potni list napišejo M ali F, če vendar nismo ne eno ne drugo. In tudi ne nekaj vmes. Penis in vagina sta le organa, več ali manj moških ali ženskih hormonov pa le dokaz, da spol v moderni družbi ne more biti biološko pogojena kategorija. Kot da je težko biti moški. Ali ženska. Kot da so težave s spolno identiteto težava družbe in ne težava posameznikov, resda čedalje večjega števila posameznikov.

Delitev spola na podlagi bioloških dejavnikov morda res ni optimalna rešitev in verjetno mnogim to povzroča hude osebne stiske. A obenem trdim, da družba ne bi mogla normalno funkcionirati, če bi si vsak sproti izmišljeval ali bo hodil na ženska ali moška stranišča, če navedem banalen primer. Že zdaj imamo včasih težave z naslavljanjem gospa in gospod. Da gospa, ki je gospod, ali gospod, ki je gospa, ne bi bila užaljena.

Kajti užaljeni so zelo hitro in znajo biti precej bojeviti. Morda vas bodo pokroviteljsko poučevali, da imate nekakšne težave, ki so posledice patriarhalne, mačistične, kakršnekoli vzgoje že, ali pa vas bodo zaradi drugačnega mnenja in drugačnega sistema vrednot naravnost ozmerjali z nestrpneži in celo s fašisti. Ali vas prijavili zaradi sovražnega govora. Ali onemogočili objavljanje na Facebooku.

Kategorija malo mešano

Bizaren dogodek je bila tudi zmaga Rachel McKinnon na svetovnem prvenstvu v velodromskem kolesarjenju za veterane v disciplini sprint v kategoriji od 35 do 44 let. Profesorica na Univerzi v Charlestonu v Južni Karolini predava filozofijo in etiko, s poudarkom na študijah spola.

Rodila se je kot moški.

Tako je tudi videti.

Rachel McKinnon

Testi naj bi v njenem telesu pokazali komaj zaznavne vrednosti testosterona, zato lahko po pravilniku Mednarodnega olimpijskega komiteja in Mednarodne kolesarske zveze tekmuje v kategoriji žensk. A dr. McKinnon je srborita, kot so lahko le zagovorniki teorije spola. Udeležba na športnih tekmovanjih je človekova pravica, a obenem je pod vprašaj postavila celo testiranja na testosteron kot »hormon supression«. To je po svoje res, ker je tako testiranje neumno. A po njenem mnenju se lahko vsak človek s človekovo pravico do udeležbe na športnih tekmovanjih sam odloči ali bo tekmoval med moškimi ali med ženskami.

Transseksualci na olimpijske igre: kategorijo si izberejo sami

Najprej se je govorilo, da tekmice – politično korektno – niso imele nič proti njenemu nastopu. Šele kasneje se je razvedelo, da se vsaj tretjeuvrščena počuti ogoljufano. V tem primeru gre za relativno obskurno tekmovanje, a to je Rachel McKinnon že januarja izjavila za USA Today: »We cannot have a woman legally recognized as a trans woman in society and not be recognized that way in sports. … Focusing on performance advantage is largely irrelevant because this is a rights issue. We shouldn’t be worried about trans people taking over the Olympics. We should be worried about their fairness and human rights instead.«

Verjamem, da je dr. Rachel McKinnon najprej oseba, ki je spremenila spol, in šele potem športnica, a po svoje je tudi provokatorka oziroma pionirka, ki se je v zgodovino zapisala kot prva transseksualna zmagovalka na športnem tekmovanju v relativno močni konkurenci. A obenem to ob teoriji, da naj bi bili hormonski testi nedopustni, odpira možnosti za tiste neuspešne moške športnike, ki si tako želijo zmage, da so pripravljeni na upravni enoti zamenjati spol in se dokopati do olimpijske medalje v ženski kategoriji … potem pa se s tem še hvaliti na Twitterju. Potem pa lajajte, da to ni fer, če upate!

Ženska z jajci bo tekmovala z moškimi

V intervjuju za Velonews je Rachel McKinnon svoj nastop celo opravičevala z dejstvom, da jo na drugih tekmovanjih ženske premagujejo in da je sposobna zmagovati le v sprintih. Kakšna neumnost! Poglejte, pet let nazaj bi me, z vsem mojim testosteronom vred, na kolesu premagala marsikatera ženska. Še leta 2015 sem prišel v cilj rekreativne tekme skupaj z žensko. Naj bi bilo to opravičilo, da lahko začnem tekmovati v ženski konkurenci?

Ženska z jajci bo pač tekmovala z moškimi. Tako kot je poskušala Lindsay Vonn, a ji tega niso dovolili. Škoda. To bi bil to lep prikaz kakšna je v resnici razlika med moškimi in ženskami. Ne glede na raven testosterona. Šport sam po sebi je pač dejavnost, kjer odločajo predvsem fizične sposobnosti. Zdaj hočejo to ugrabiti teoretiki na račun pravice tekmic, ki so prikrajšane za pravico do poštenega boja že na startni črti. Toliko o enakih možnostih.

Zakaj potem v imenu enakosti ne ukinemo ženske in moške kategorije?

In, ne, odgovori na ta vprašanja sploh niso preprosti. Bilo je preprosto, dokler smo še imeli zdravo pamet.

Prejšnja objava Naslednja objava

34 komentarjev

  • Odgovori Danijel 17. 10. 2018 at 20:01

    Dvom v tradicijo je zdrav, brez njega bi bilo le malo napredka. Odkar grmade kurimo le še simbolno, si lahko odprtoglavci dovolijo javno dvomiti o popolnoma vsem: spolu, bogu, okroglosti zemlje, poreklu bio banan, holokavstu..
    Dejansko obstaja sivo polje med M in F, ampak je premalo takih izjem, da bi pa zdaj spreminjali delujoče družbene institute. Queer teorija je trenutno v trendu, tako kot glutenska intoleranca in kult otroka. Zadnjo besedo bo imel čas – čez 100 let bo to opomba pod črto ali pa bodo vsi naši prapotomci večspolniki. Se bodo gonili med sabo k uni polži. Obojestranski USB konektor pa to. In vsi v isti konkurenci 🙂

    • Odgovori Seba 17. 10. 2018 at 21:28

      Me zanima, kaj je to kult otroka? 🙂

  • Odgovori Disguy 17. 10. 2018 at 20:43

    Problem tega gibanja za pravice transspolnih je, da gre aktivistom in raznim interesnim skupinam gre za družbeno in politično moč in ne toliko za to, da bi pomagali ljudem, ki imajo dejanske težave z duševnim zdravjem. Menim, da se nasprotovanje diskriminaciji takih oseb ne izključuje s poskusi rušenja tradicionalnih vlog spola, ki btw imajo temelje v človeški biologiji, torej nečem, kar se v zadnjih 10000 letih ni drastično spremenilo, in niso samo nek družbeni konstrukt.

    Kakšne direktne posledice za zdravje imajo take progresivne blodnje, tole dobro predstavi: https://www.cnsnews.com/news/article/michael-w-chapman/johns-hopkins-psychiatrist-transgender-mental-disorder-sex-change

    • Odgovori Disguy 17. 10. 2018 at 22:09

      *z nasprotovanjem poskusom rušenja tradicionalnih vlog (errata)

    • Odgovori Marko 24. 10. 2018 at 13:37

      @Disguy: Tudi jaz delim tvoje mnenje, da je LGTBQ aktivistom bolj všeč “moč” in jim tudi gre za moč. Moč, ki jo vlečejo iz vsega tega cirkusa.

  • Odgovori Matej Zalar 17. 10. 2018 at 20:58

    @Danijel: Dvom v tradicijo je res zdrav, popolna razgradnja tradicie pa niti ne, ker potem dobiš recimo nekaj takega, kot je slovenski narod, ki sploh ne zna biti narod.

    @Disguy: No, tudi jaz resno mislim, da imajo transseksualci psihične motnje, ampak če bom to izjavil naglas, me bodo takoj nasadili na kol. Sicer pa imaš prav. Eno je ne-diskriminirati te ljudi, ampak jim pomagati, nekaj drugega pa razgrajevati družino kot jo poznamo, češ da je to ničv redna institucija ali pa celo škodljiva, ker že 10.000 let vzdržuje zatečeno stanje. Seveda ti bodo pa teoretiki takoj oponesli, da sploh pojma nimaš koliko je v resnici teh ljudi. Kot da jih je na tisoče! Morda si tudi ti, samo da še ne veš. Saj pravim, meni so oponesle, da nosim brado zato, ker imam težave s samopodobo kot moškega. To so nore stvari in se jim lahko samo režimo.

    • Odgovori Danijel 17. 10. 2018 at 21:21

      Če bi jaz imel tako brado, bi se med poslušanjem teorij modro gladil po njej, na koncu pa prikimal: “Mhm… torej če prav razumem, vas moja brada vzburja?”

      BTW, narod je, kot spol, družbeni konstrukt 😉

    • Odgovori Disguy 17. 10. 2018 at 22:22

      A so ti to oponesle kakšne možače, ki nimajo nobenih problem s samopodobo?

  • Odgovori De 17. 10. 2018 at 21:37

    Z zaključkom si zadel težavo v športu…je test fizičnih lastnosti in tu mentalni modeli zmedenih osebkov ne morejo mimo biologije.

    Tale tip se lahko mentalno uvršča v žensko ali katerokoli drugo kategorijo želi, ampak v športnem in biološkem smislu pač nikoli ne bo ženska, tudi po ne vem kakšni operaciji in hormonski terapiji.

    Mogoče se pa Lindsey v svoji zadnji sezoni samo za Kitzbuhel deklarira za moškega in je očitno nihče ne bo smel ustavit

  • Odgovori PC 18. 10. 2018 at 6:27

    Po vsem tem boju zagovornikov teorije spola, #metoo gibanja in podobno je res zanimivo, da se sport se vedno locuje po spolu. Zakaj ne vse dati v eno kategorijo?!?

  • Odgovori Seamus 18. 10. 2018 at 7:50

    No, naj dobijo svojo kategorijo. Notri naj tekmujejo vsi ti, ki ne pašejo ne pod M ne pod F pa bo mir. Naj imajo svoje transolimpijske igre. Verjamem, da imajo probleme s to svojo hibo, verjamem da jim je težko, sploh v otroštvu, ko jim še ni nič jasno. Po drugi strani pa bi ravno zato morali razumeti, da čisto enaki, kot recimo tisti dve ženski, na drugem in tretjem mestu, pač niso.

    • Odgovori Jani 19. 10. 2018 at 15:48

      Če nebi ti imal te tvoje “hibe”..
      bi to olimpijado že organiziral.. ane? 🙂

  • Odgovori Uroš 18. 10. 2018 at 8:40

    Jaz verjamem, da obstajajo ljudje, ki imajo s spolno identiteto resnične težave. Recimo hemafroditi so dejstvo. tudi pri ljudeh so se že zgodili in tudi raven moških in ženskih hormonov lahko zaniha preko nekih normalnih meja. Tudi brez umetnih posegov. Težava je, ker nekateri vidijo to priložnost za svobodno izbiro spola, za kar pa seveeda ni osnove. Kolikor se spomnim, je v ZDA obstajal eksperiment, kjer so fantka vzgajali kot punčko. Po nesreči so mu pri obrezovanju (iz medicinskih, ne verskih razlogov) odrezali (oz. izžgali) vse. Dokler je bil fantek majhen, so poročali o uspešnem poskusu, da se razvija v dekle, ampak narave ne moreš pretentati in poskus je na koncu dokazal da taka vzgoja ne prinese rezultatov. Fant je ostal fant in živel s protezo.
    Obstajajo ljudje s težavami, kjer se je narava poigrala s količino hormonov in celo s fizičnimi spolnimi značilnostmi. In tem je treba pomagati, kar pa še ne pomeni, da je izbira spola za vsakega prosta.

    • Odgovori filmoljub 18. 10. 2018 at 14:12

      Najbrž ne misliš Kanadčana Davida Reimerja, enega bolj znanih tovrstnih primerov, podobnih temu, ki ga opisuješ. Njegov se je po dolgi depresiji končal s samomorom — in takih (a manj znanih) je bilo še veliko. Včasih je bila družbeno-naravna selekcija pri ljudeh bolj kruta: če si kakorkoli odstopal od normativa, pač nisi preživel in se razmnoževal. V časih politične korektnosti, različnih ekonomskih interesov in hinavskega poudarjanja odlik raznovrstnosti je treba omogočiti preživetje in enakopravnost vsem, še tako starim in nepovratno bolnim ali tistim, ki so se pač rodili drugačni.

  • Odgovori Matej Zalar 18. 10. 2018 at 9:17

    @Danijel: Dobra! Sicer se pa po bradi redno gladim.

    @Disguy: Mislim, da je bila vsaj ena lezbijka, druga pa ideologinja.

    @Guki: No, Caster Semenya je pač ženska, tako je bila rojena, tako je tudi od nekdaj pisalo v potnem listu. Če je biološko dejansko napol moški, ni sama kriva. Navsezadnje je na točno tem tekmovsanju tekla približno 13 sekund slabše od moškega svetovnega rekorda.

    @Seamus: Potem morajo imeti v amaterskem športu znotraj transkategorije še starostne kategorije. S tem da niso vsi transseksualci enake vrste. Spolov je toliko kot si jih lahko izmislš. Spola pravzaprav ni.

    @Uroš: V odklonu teh teorij se predvideva, da imamo s spolno identiteto težave prav vsi! Da je vzgoja kot jo poznamo (punčke za dekletca in avtomobilčki za fantke) zgrešena, da je to praktično nasilje nad otroki, ki da se morajo sami odločiti kaj so. To je bolno, ampak to je tudi družba 21. stoletja. Sliši se grdo, ampak do tega verjetno pride, če že več desetletij ni bilo neke hude preizkušnje, ki bi postavila spet stvari na svoje mesto.

  • Odgovori kren 18. 10. 2018 at 10:08

    Točno tako. Ko se bomo (spet) ukvarjali izključno s preživetjem, bodo ta in podobna vprašanja naenkrat popolnoma nerelevantna.

  • Odgovori Boki 18. 10. 2018 at 11:40

    @Matej: seveda, in ob taki preizkusnji bi babe spet lepo prevrtele cas nazaj in rekle, da one pa ze ne gredo v boj, saj so pac zenske! In vojna je samo ekstremen primer. Sem preprican, da se taka zagovornica teorije spolov ali kakorkoli se ze temu rece, ne bo sla namesto deca nasekat drva in decu preprustila, da pestva otroka. To je vedno primer, ki ga rad uporabim. Zato so pa glede tega najbolj glasne ravno zenske, ki so samske in verjetno nikoli ne bodo imele deca, cetudi se smatrajo za zenske, kaj sele, da bi nekoc imele otroke.

    • Odgovori Marko 24. 10. 2018 at 13:33

      @boki. E, vidiš. V zadnjem stavku si točno si zadel:) Najbolj so glasne ženske, ki so samske in verjetno nikoli ne bodo imele deca, vsaj pravega ne. Enako so najbolj glasni zafrustrirani moški, ki verjetno nikoli ne bodo imeli ženske (vsaj pametne ne). In enako so najbolj glasni podporniki visokih davkov in odvzema premoženja (hint; celo poslanci so med njimi) tisti, ki verjetno nikoli v življenju niso ustvarili nič, ne bodo ustvarili ničesar in nimajo ničesar. Tuja rana pač ne boli:)

  • Odgovori Matej Zalar 18. 10. 2018 at 14:27

    @Boki: Ne bi podcenjeval moškosti transspolnih žensk, gre pa po mojem bolj za to, da so ti ljudje skrajno liberalni in bi recimo rekli, da “ne verjamejo v vojno” ali kaj podobnega, kar nima nobene zveze z resničnostjo.

    @Jani: Kaj naj rečem: Robert Millar je dirkal v moški konkurenci in, kolikor vem, Philippa York ne dirka v ženski kategoriji master 55-64 let. Zaradi mene si lahko spreminjajo spol in ne vem zakaj bi bilo to problematično, naj pa ne razlagajo, da je to normalno, in naj pravil ne prikrojujejo tako, kot jim pač prav pride. Navsezadnje se še čudijo, da drhal divja in jih zmerja, čeprav bi se nam morali smiliti.

    • Odgovori Jani 18. 10. 2018 at 14:56

      Me zanima kaj bi rekel ko bi bil v “njegovi” koži.. Ccc
      Ni vse tko simpl.

      • Odgovori Jani 18. 10. 2018 at 15:24

        In še nekaj..
        Mislim da si se lotil tematike ki te presega.. ) :

  • Odgovori Seamus 18. 10. 2018 at 14:34

    @Matej – saj ko bi imeli svojo olimpijado mi je potem popolnoma vseeno. Naj se s tem ukvarjajo sami zase, ne da morijo vsepočez. Samo za primer – ali mogoče veš za tipe kategorij na paraolimpijadi?

  • Odgovori Matej Zalar 18. 10. 2018 at 15:26

    No, o paraolimpiadi imam tudi svoje mnenje, ki pa ga om zadržal zase, da ne bo imel vseprisotni Jani spet kaj za pripomniti.

  • Odgovori Matej Zalar 19. 10. 2018 at 13:00

    Po mojem večinoma nekoliko podcenjujeta razsežnosti te bolanije. Ne gre samo za dva spola, če bi bilo tako, sploh ne bi bilo tako bizarno. Tukaj lahko preberete, da se lahko na Facebooku deklarirate med kar 71 različnimi spoli, NYC pa jih priznava 31.
    Svoj spol si zdaj lahko izmisliš tudi ti.

    • Odgovori Marko 24. 10. 2018 at 13:21

      @Matej Zalar. To drži. In to je shizofreno. Močno dvomim, da je to (se pravi, da imamo 71 spolov) tudi mnenje velike večine “normalnega” prebivalstva po svetu. V realnosti pa teh nekaj % najbolj agresivnih ubrisancev in aktivistov zganja tak vik in krik, da se potem večina umakne nazaj, vključno s korporacijami (zadnji primer Cleenex for men v Veliki Britaniji). To je narobe. Pravzaprav se dogaja LBTQ fašizem, saj v svojem fanatizmu ne dopuščajo drugih mnenj. Če pa pogledaš razprave na amriških univerzitetnih kampusih, pa ti postane jasno, da so zagovorniki te nove ideologije in “teorije spola” izjemno agresivni, nesrmani in mestoma fizično nasilni. Nekdo jim bo slej kot prej moral pokazati mesto. Kakor težko gledam in poslušam Trumpa (oz. se mi kozla ob njegovih nebulozah), je on ravno pravi “lek” za LGBTQ akitivstično agresivno srenjo. Klin se s klinom zbija.

  • Odgovori Jani 19. 10. 2018 at 15:10

    https://www.google.si/amp/s/abcnews.go.com/amp/GMA/News/transgender-athletes-speak-parents-petition-change-policy-compete/story%3fid=56071191

    S športa si presaltal na Filofax…
    Ker mi je tematika zanimiva te vprašam kam pa bi potem “umestili” te ljudi… Da bo fairgame? (:

  • Odgovori Matej Zalar 19. 10. 2018 at 18:26

    Pozunam enkoga, ki je hotel postati pilot, pa ni mogel, ker preslabo vidi.
    Pa enega, ki je hotel v vojsko, a ne more, ker ima platfus.
    Pa nekoga, ki je hotel v službo h Googleu, pa ga niso zaposlili, ker, kaj vem zakaj, ampak je dober računalničar.
    Včasih pač ne gre. Lajf ni fer, zajeban je. Ampak v svetu, kjer nam lažejo, da lahko vsi vse, če si le dovolj želimo (kar je brutalna neresnica), je pač treba pravila vćasih prilagajati.
    Če pa misliš, da to, kar se dogaja na FF, in to, kar se dogaja v športu, ni povezano, ti ne morem pomagati.

  • Odgovori Danijel 19. 10. 2018 at 21:17

    Bo treba kar stopiti še korak nazaj in se vprašati, kakšen je prvotni namen tekmovalnega športa in zakaj sta bili ženska in moška konkurenca ločeni. Verjetno ne zaradi ločevanja spolov per se, ampak zaradi značilnosti, ki so običajno sovpadale s spolom. Naj se moška in ženska kategorija preimenujeta v močnejša in šibkejša kategorija, ter namesto kukanja v hlače določi ustreznejše merilo za razvrščanje. Tako šport ne bo več talec politične korektnosti, pa naj se trannyji lotijo preurejanja bralne značke.

  • Odgovori Mojca Dolenc 20. 10. 2018 at 11:23

    Že v dveh člankih sem zasledila, da so odpustili univerzitetnega profesorja, jer take paciente ni hotel klicati they. Kam gre ta svet..

  • Odgovori Matej Zalar 20. 10. 2018 at 20:46

    @Danijel: Zanimivo se mi zdi, da še nismo zasledili obratnega primera: da bi se ženska spremenila v moškega in vztrajala na tem, da tekmuje z moškimi.

    @Mojca Dolenc: Da. Bral sem še o tem, da v ZDAzaradi politične korektnosti praktično ni več mogoče izvajati nekaterih programov. Čim se nek zatežen študent čuti užaljenega, se naredi cel teater. Mojstri politične korektnosti in nad-vljudnosti so menda tudi Skandinavci. Mislim na tiste vrste vljudnost, ki je že škodljiva. Angleži so recimo vljudni, ampak v Wimbledonu bo sodnik po dveh ali treh vljudnih “thank you”, množico umiril s “quiet, please”.

  • Odgovori Marko 24. 10. 2018 at 13:07

    @Matej Zalar, strinjam se s tvojim zapisom, ki se mi zdi odmerjen. V ZDA in Kanadi so že čisto histerični glede LGBTQ tematike, njihovih “pravic” in tako naprej.

    Še komentar na tvoj stavek “No, tudi jaz resno mislim, da imajo transseksualci psihične motnje, ampak če bom to izjavil naglas, me bodo takoj nasadili na kol. ”

    Moje skromno mnenje je, da ni tvoja odgovornost, če se kdo čuti užaljenega ob tvojem mnenju, da je transseksualnost psihična motnja. Pravzaprav je to dejansko tako po še vedno veljavni klasiifikaciji WHO.

    Sicer pa je moje splošno mnenje glede politične korektnosti tako: Politična korektnost je kot mehek k****c. Nekaj poskušaš, a ne zadovoljiš nikogar. Zatorej sem seveda ZA kulturno diskusijo a PROTI politični korektnosti. Slednja ne prinaša dodane vrednosti ampak zamegljuje stališča, kar ni dobro za nikogar.

    Nenazadnje je pa tole tvoj blog. Komur ni všeč, ga lahko gladko ne bere. It’s (still) a free world.

  • Odgovori Norost val 202 in Hidžere 25. 10. 2018 at 10:05

    https://soundcloud.com/val202/sociologinja-in-antropologinja-nika-kovac

    Zblojeno do amena

  • Komentiraj