Avtomatizirani telebajski

Ob očitnih distrakcijah kot so pametni telefoni,vidim razlog za čedalje slabšo usposobljenost za šofiranje, paradoksalno, v avtomatizaciji avtomobilov, v tem, da praktično ni več treba šofirat. V avtu pritisneš na gumb, ob vžigu motorja se samodejno prižgejo luči, razprejo stranska ogledala, piskanje opomni na varnostni pas. Pri izmotavanju iz parkirnega prostora so v pomoč senzorji na vseh skrajnih točkah vozila. Iz P prestaviš v R in v D in se pelješ, vrata pa se z zunanje strani samodejno zaklenejo. Na vsakem semaforju se motor ugasne in vžge, zategne in spet sprosti se avtomatska ročna zavora, ki to sploh ni. Aktivni tempomat pospešuje in zavira; senzorji držijo avto na svojem pasu; žarometi v ovinkih zavijajo; ko začne deževat, se vklopijo brisalci; vzvratno ogledalo se samodejno zatemni …

Ob avtomatiki me popade nervoza, včasih tudi bes. Medtem ko nedorasli programerji pri Googlu tripajo na avtomobile brez voznikov in nemški novinarji po avtocesti vozijo brez rok, se v modernem avtu počutim kot nekoristen debil. Volan se trese, avto zavira in potem spet brez pameti pospešuje, v križiščih crkuje in nekoč zaradi kombinacije strme ceste, peska in kanala, ki je grozil, da bo odbil odbijač, nisem znal speljat z avtomatsko ročno zavoro, tako da sva navsezadnje obrnila in šla na izlet drugam. Z ročno zavoro bi speljal vezanim očima.

Kljub vsemu pa ljudje vozijo čedalje slabše in bolj ko imajo moderne avtomobile s tipali na vseh straneh in tistimi smešnimi downsizanimi motorčki, ki nič ne žrejo pri 110 km/h, pri 120 km/h pa misliš, da bo odneslo ventile, bolj sigurno bodo vozili kot nesposobni pezdetje, za katere ne bi stavil niti, da se znajo peljat z avtobusom. Kot potniki.

Edina tehnikalija, ki je ne uporabljajo, je sistem za prostoročno telefoniranje, verjetno zato, ker parjenje s telefonom zahteva inteligenčni kvocient, višji od števila kilovatov varčnega motorja 1,3-litrske prostornine. Potem se ekstremno varno in varčno po mestu vozijo 45 km/h, na podeželskih cestah pa 70 km/h, ne glede na to, ali so v naselju ali na odprti ravni cesti. Ko besno prehitiš, pa ugotoviš, da sladka mamica, ki je na zadnjo šipo prisesala tablico POZOR, TIAR V AVTU, zavzeto klepeta po telefonu za 700 evrov.

Seveda lahko telefonira, saj ji med vožnjo sploh ni več treba razmišljat, ker avto vse naredi sam od trenutka, ko se je za volan usedla v visokih petah in s sončnimi očali z najvišjo stopnjo zaščite pred soncem, za katera v navodilih jasno piše, da niso primerna za vožnjo. Še danes le stežka verjamem Fotrovi zgodbi izpred nekaj let, ko je ženska zbila otroka, a ni niti izstopila, ampak nadaljevala telefonski pogovor tudi po tem, ko so revežu na pomoč priskočili mimoidoči.

Ko smo se še pred desetimi leti usedli v avto, smo se morali na vožnjo pripraviti skozi določeno, resda preprosto proceduro, ki pa je vendarle zahtevala nekaj sekund koncentracije, v katerih so se ljudje pripravili na to, da bodo vozili. Danes pa avto, ki vse naredi sam, voznikom daje signal, da ni vožnja čisto nič posebnega. Ne samo, da zna avto vozit vsak motorično, mentalno in zdravstveno dvomljivo usposobljen homo sapiens, prav on celo misli, da je selitev iz ene v drugo točko nekaj preprostega, kar lahko naredi mimogrede, medtem ko po telefonu rešuje svet, na ves glas prepeva zadnji hit Tonija Cetinskega, pri čemer telefon v roki drži kot mikrofon, ali otroku na zadnjem sedežu briše smrkelj. Ampak vozi pa varno 70 km/h in se čudi divjakom, ki ga prehitevajo.

Prejšnja objava Naslednja objava

21 komentarjev

  • Odgovori Anja 17. 6. 2015 at 18:11

    Končno je to nekdo povedal na glas! Ne morem verjet, da sploh še kdo v tej državi razmišlja na tak način… Včasih sem se čudila obupni vožnji italijanskih voznikov, ampak po naših cestah zadnje čase srečujem take katastrofe, da si mislim, da kot narod nismo dosti boljši.

  • Odgovori siggi 17. 6. 2015 at 18:49

    Potencial je vedno velik, pri teh pametnih stvareh. A žal je potencial uporabnika majhen. Pri vseh pametnih rečeh v avtu, pogrešam še samodejno vklapljanje žmigavcev, za vse uporabnike cest in avtomobilov, ki preprosto ne uporabljajo več te danosti.

    Kako že gre “If you ever feel useless, remember that somebody’s job is to install turn signal systems at BMW.” 🙂

  • Odgovori filmoljub 17. 6. 2015 at 20:49

    Ma dej, ne govor. 😡 Meni se že avtomatski menjalnik zdi pogruntavščina za debile.

  • Odgovori Matej Zalar 18. 6. 2015 at 1:16

    Avtomatski menjalnik je super zadeva, če seveda omogoča tudi ročno pretikanje. Moram pa reči, da ga nikoli nisem pretirano pogrešal, tudi, ko sem po par letih z avtomatike prišel spet na manual. V bistvu sem začel spet uživat.

  • Odgovori kkaki 18. 6. 2015 at 7:44

    Meni se še najbolj nevarna zadeva pri teh avtih zdi, da te dobesedno uspava. Nimaš kaj počet, zraven pa imaš zaradi super duper dodatkov še lažen občutek varnosti. Saj dobiš tudi sistem za preverjanje zaspanosti, samo s tem je tako, kot s senzorjem za svetlobo. Večina voznikov ga pač ne doplača in se v vsakem vremenu in času dneva vozijo samo s sprednjimi dnevnimi lučmi….

  • Odgovori Tiar 18. 6. 2015 at 8:45

    Ha ha tale s “TIAR V AVTU” me je pa ful nasmejala. Točno take mamice kot si jo opisal, dajejo taka imena!!! :)))

  • Odgovori Matej Zalar 18. 6. 2015 at 9:22

    @Kkaki: Točno tako in da ne zaspijo, raje telefonirajo 🙂

    @Tiar: In dejansko tudi nalimajo tisto tablico na zadnjo šipo! Že neandertalci so delali otroke, danes pa moja generacija misli, da je zaradi tega nekaj posebnega, Mrš.

  • Odgovori Roman Černigoj 18. 6. 2015 at 10:19

    Jaz sem se nasmejal kar vsemu.
    Kar se mene tiče, je dovolj če ima avto klimo.
    Po branju zgornjega (pa tudi sicer) me ne preseneti več začudenje ljudi, ko jim povem da na dopust in tudi krajše dopustke, recimo za vikend, hodimo s kamp prikolico. ¸
    “A ti to s sabo pelješ?”.
    “Ne, kolesa in kljuko ima prikolica za okras, spat pa vsak večer hodimo domov!” 🙁

  • Odgovori Ime in priimek 18. 6. 2015 at 14:53

    Se opravičujem ker to ne bo vsebinsko izčrpen komentar: 😆
    10/10

  • Odgovori Matej Zalar 18. 6. 2015 at 16:50

    Me veseli. Mene tehnološki napredek nikoli ni pretirano navduševal. V zadnjem času je večinoma povsem nepotreben. Nazadnje smo se nekje za kraj in čas srečanja dogovorili takole: “Se še slišimo.” Potem je tehnika crknila, kar me je prizadelo bolj, kot če bi se sredi Bavarske sprehajal brez hlač. Navsezadnje sem telefoniral iz telefonske govorilnice, dogovorili smo se za točno uro in kraj in … neverjetno, uspelo se nam je najti.

  • Odgovori Zmrda 18. 6. 2015 at 19:59

    Ne vem no, če ne tripaš na avte je transport ena blazna izguba časa. Če bo avto kdaj vozil sam, jaz bom pa na zadnjih sedežih lahko počel kaj drugega:) bo to zakon!

  • Odgovori Urban 18. 6. 2015 at 23:05

    Tiara… Dobra ideja! 🙂 Na pol-avtomatizirani avtomobili so na pol poti do avtomatiziranih avtomobilov. Želim si, da bi bilo to obdobje čim krajše.

  • Odgovori Matej Zalar 19. 6. 2015 at 16:01

    @Zmrda: Ja, ampak ljudje na zadnjih zicih ziher ne bodo počeli nič pametnega. @filmoljubov link to po svoje dokazuje.

    @Urban: Po svoje imaš prav: ali avtomatizem ali pa nič.

  • Odgovori Seamus 19. 6. 2015 at 20:36

    Ha, jest pa na službenih poteh počnem točno to kar ti na eni sliki – delam! In upam, da bo vožnja čimprej avtomatizirana. Ker vožnja 900km po avtovestah je čista izguba časa.

  • Odgovori Matej Zalar 19. 6. 2015 at 21:37

    Ja, zaradi tega imajo ljudje šoferje 🙂

    Nič nimam proti avtomatizaciji, če bo enkrat popolna, ne da pa da smo z njo vzpostavili sanjaštvo. Širše gledano pa avtomatizacija povzroča debilizacijo in to je dejstvo. Ljudje vedno manj razmišljajo, če že, so pa fohidioti. Posledice lahko opazujemo vsepovsod.

  • Odgovori Seamus 20. 6. 2015 at 22:37

    S samo avtomatizacijo ni nič narobe. Ideja je v tem, da ostane več časa / denarja. Problem je, ker je človek po naravi len in potem namesto da bi kaj počel, zganja neumnosti. Možgani se pa temu nedelu pač prilagodijo.

  • Odgovori Matej Zalar 22. 6. 2015 at 18:48

    Več časa in denarja mi ostane zarado avtomatske ročne zavore. Super.

    Implementirajo naj jo potem, ko bo avto znal sam tudi vse ostalo. Za zdaj ne zna. In dokler bodo telefoni ali računalniki delali tako slabo kot zdaj, nočem videti, da me v prometu vozi avtomatika.

  • Odgovori Aleš2 23. 6. 2015 at 18:51

    Meni je pa avtomatski menjalnik super, ne grem več nazaj. Za mestno vožnjo neprecenljiv. Za ostalo je pa tiptronic. Čeprav moram priznati, da se je včasih vseeno fajn vsest v en drug avto in besno šaltat čez ovinke. Dokler ne srečaš pred sabo nekaj zgoraj opisanega…
    Zame mora avto met 150 konjev, avtomatski menjalnik, klimo in prtljažnik, kjer lahko človek ob podrtih zicih normalno spi. Aja, pa to, da lahko vse šipe s ključem na daljavo dol spustiš. Na to imam pa fetiš 🙂

  • Odgovori Seamus 23. 6. 2015 at 19:35

    @Matej – tudi jaz ne bi imel ročne zavore na gumb. Samo…
    Ročna zavora se je avtomatizirala zaradi Hill Holderja, da ljudje sploh znajo speljat v hrib, ker klasična ročna je za običajne voznike čisto preveč komplicirana.
    In ročna zavora (govorim za VW) deluje samo ko imaš auto hold izklopljen. V primeru, da imaš vklopljenega se moraš držati navodil za auto hold speljevanje, ki načeloma pomeni samo to da pritisneš plin, vse ostalo naredi avtomatika (preverjeno na 4X4 pasatu v strmem klancu na makedamu).
    In v auto hold modu seveda ne moreš poljubno vklapljati in izklapljati ročno, kar je približno podobno, kot da bi na avtomatskem menjlaniku pritiskal sklopko (če bi jo imel), ko bi se tebi zazdelo. Ker lahko auto hold izklopiš seveda obstaja še vedno gumb, za ročni vklop ročne zavore. Pomoje bo počasi izginil, ker se bodo ljudje odvadili težiti, da bi imeli še vedno ročni vklop ročne zavore. In to je nekaj kar ljudje vzamejo kot dobrobit,
    Tako nekako. In ni tole zaradi tebe ampaka zato, ker večina ne zna speljati z ročno zavoro in so jim prizvajalci avtomobilov šli nasproti. In kar se mene tiče je že popolnoma avtomatizirano, samo zaradi parih težakov je še vedno prisoten gumb za ročni vklop 😉 .

    Glede tvojega problema pa bi rekel, da je bolj problem RTFM, kot nedelovanja avtomatike, ker predvidevam da ravno jajca niso bila.

  • Odgovori Matej Zalar 24. 6. 2015 at 0:19

    @Aleš2: Ja, odpiranje oken je dejansko uporaben fičr. To je avtomatika, ki prihrani čas.

    @Seamus: Saj zato pizdim – ljudje so čedalje bolj zabiti in nesposobni. Pred desetimi leti so vsi speljevali z ročnimi zavorami, danes pa ne znajo več? Glede problema na tistem klancu pa ni šlo za RTFM, ampak za to, da je sistem zjebal pesek na cesti. Tudi z običajno ročno zavoro bi težko speljal, no, tako je bilo pa nemogoče. Tako kot z novimi avtomobili ne prideš na klanec po snegu, avtomatiki navkljub.

  • Komentiraj